An account of experience on the teaching of computer programming in Basic Education through the Brazilian Olympiad of Informatics

  • Alexandre Lopes IF GOIANO
  • Thalia Santana​ IF GOIANO
  • Adriano Braga IF GOIANO

Abstract


This work constitutes the experience report of a preparatory course for the Brazilian Olympiad of Informatics (OBI) and algorithm solutions, with the purpose of stimulating the students for the computation, in addition to opportunizing the participation of students in scientific competitions. Thus, it was possible to verify the methodology used and to suggest a new teaching-learning approach. As a result, it was possible to obtain an improvement of the logical reasoning, to instruct the computational thinking and to encourage the interest for the learning in programming languages of the involved ones, having as consequence a good classification in the phases of the OBI.

References

Aiken, A. (2019). “A System for Detecting Software Similarity”, https://theory.stanford.edu/~aiken/moss/, Fevereiro.

Barros, L. G.; Ribeiro, S. P. S.; Oeiras, J. Y. Y. (2009). Projeto de Extensão Universitária para apoio e realização da Olimpíada Brasileira de Informática em Escolas, In: Anais do XXIX WEI, CSBC 2009, Bento Gonçalves/RS.

Barros, L. D., & Oeiras, J. Y. Y. (2010). Extensão universitária em Computação por meio da Olimpíada Brasileira de Informática. In: Anais do XVIII Workshop sobre Educação em Computação (WEI), Belo Horizonte/MG.

Bez, J. L., Tonin, N. A., & Rodegheri, P. R. (2014). URI Online Judge Academic: A tool for algorithms and programming classes. In: Computer Science & Education (ICCSE), 2014 9th International Conference on (pp. 149-152). IEEE.

Campana Filho, J., Oliveira, M. & Oliveira, E. (2016). Classificação de Códigos C usando medidas de similaridade para apoio ao Ensino em Programação. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 27, No. 1, p. 1156).

De Castro, T. H. C., De Castro Júnior, A. N., De Menezes, C. S., Boeres, M. C. S., & Rauber, M. C. P. V. (2003). Utilizando programação funcional em disciplinas introdutórias de computação. Anais do WEI.

Gomes, A., Areias, C., Henriques, J., & Mendes, A. J. (2008). Aprendizagem de programação de computadores: dificuldades e ferramentas de suporte. Revista Portuguesa de Pedagogia, 161-179.

Hoed, R. M. (2016). Análise da evasão em cursos superiores: o caso da evasão em cursos superiores da área de Computação. Brasília, DF: Universidade de Brasília.

Lucena, L. B., Andrade, G. L. C., Soares, E. D. F. A., Oliveira, Á. G. G., Batista, L. M. D. S. D., Gomes, D. A., & Lima, R. W. (2018). AS AÇÕES DO PET NO DESENVOLVIMENTO DO CURSO DE CIÊNCIA DA COMPUTAÇÃO. In: 26o Workshop sobre Educação em Computação (WEI 2018), v. 26, n. 1/2018, SBC.

Maciel, D. L. (2014). Sherlock n-overlap: Normalização invasiva e coeficiente de sobreposição para análise de similaridade entre códigos-fonte em disciplinas de programação. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Teleinformática) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 105 f.

Meneses, L. F., Mai, L. F. F., Rosario, J., Oliveira, E., & Gomes, R. L. (2015). IntroComp: Atraindo alunos do ensino médio para uma instigante experiência com a programação. In: Anais do XXIII Workshop sobre Educação em Computação (WEI 2015), Recife, PE, SBC.

Pesente et al. (2016). Uma abordagem de ensino de programação de computadores utilizando Scratch e Python, http://www.sinect.com.br/2016/down.php? id=3723&q=1, Novembro.

Python Software Foundation (2019). “ Python”, https://www.python.org/, Março.

Rebouças et al. (2010). Aprendendo a ensinar programação combinando jogos e Python. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 1, N. 1).

SBC (2019). “Olimpíada Brasileira de Informática”, http://www.sbc.org.br/educacao/312-olimpiada-brasileira-de-informatica, Março.
Published
2019-07-12
LOPES, Alexandre; SANTANA​, Thalia ; BRAGA, Adriano . An account of experience on the teaching of computer programming in Basic Education through the Brazilian Olympiad of Informatics. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 27. , 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 151-160. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2019.6626.