Identification of the Expectations and Difficulties of Undergraduate Students in the Teaching of Software Engineering

  • Jéssica Mendes UFMA
  • Yandson Costa UFMA
  • Kastney Frazão UFMA
  • Rodrigo Santos UNIRIO
  • Davi Santos UFMA
  • Luis Rivero UFMA

Abstract


Software Engineering aims to support the development of quality computer systems, reducing production costs and increasing the productivity of practitioners. Understanding the needs of beginning students in this research area is vital in order to propose appropriate teaching methodologies. This paper presents the result of the application of a questionnaire regarding the students experience of an introductory course on Software Engineering. We captured the expectation of students who have not yet studied software engineering, as well as the vision of students who have already attended, reproving or not. The results of this research allowed identifying possible aspects that may have a positive or negative influence on the learning process.

References

Andrade, R. M. C., Santos, I. S., Araújo, I. L., Aragão, B. S., and Si-ewerdt, F. (2017). Retrospective for the last 10 years of teaching software engineering in ufc’s computer department. InProceedings of the 31st Brazilian Symposium on Software Engineering, pages 358–367. ACM.

Batista, E. d. O. (2017).Sistemas de informação. Editora Saraiva.

Carossi, D. F., Pedan, J. M., and de Almeida Teixeira Filho, J. G. (2017). Utilização da metodologia”grounded theory”na identificação de informações para compor um plano de dados abertos de instituições federais de ensino superior.iSys-Revista Brasileira de Sistemas de Informação, 10(2):171–192.

Costa, T. and Bublitz, F. (2013). Análise dos principais problemas que afetam alunos de programação: uma investigação empírica no estado da paraíba. In: CSBC 2013 XXXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Editora Atlas S A.

Gonç̧ alves, W. A. (2016). O método grounded theory: Um norte teórico segundo o estado- da-arte do último biênio.Revista Conbrad [ISSN 2525-6815] Qualis B5, 1(2):117–134.

Melo, L. B. (2013) “O humor como estratégia de ensino na disciplina de Análise e Projeto de Sistemas”. In: WEI - XXXIII Workshop sobre Educação em Computação, 2013. Maceió, AL, p. 466.

Mizukami, M. D. G. N. (1986). Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária.

Portela, C., Vasconcelos, A., and Oliveira, S. R. B. (2016). Frames: Uma proposta de framework para o ensino de tópicos da engenharia de software. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE),volume 27, page 1361.

Santos, R., Werner, C., Costa, H., Abílio, R., and Borges, H. (2012). Managing reusable learning objects and experience reports in eduse portal. In2012 IEEE 13th International Conference on Information Reuse & Integration (IRI), pages 631–638. IEEE.

Soares, M. S. (2015). Uma experiência de ensino de Engenharia de Software orientada a trabalhos práticos. https://www.researchgate.net/publication/ 267788165_Uma_exp eriencia_de_ensino_de_Engenharia_de_ Software_orientada_a_trabalhos_praticos.

Sommerville, I. (2011). Software engineering 9th edition.ISBN-10, 137035152.

Vilarim, G. and Nascimento, A. (2013). Engenharia de software e processos de produção: questões sobre quem produz e como se produz. In: CSBC 2013 XXXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.

Von Wangenheim, C. G., Kochanski, D., and Savi, R. (2009). Revisão sistemática sobre avaliação de jogos voltados para aprendizagem de engenharia de software no brasil. Proceedings of the FEES-Fórum de Educação em Engenharia de Software.
Published
2019-07-12
MENDES, Jéssica; COSTA, Yandson ; FRAZÃO, Kastney ; SANTOS, Rodrigo ; SANTOS, Davi ; RIVERO, Luis . Identification of the Expectations and Difficulties of Undergraduate Students in the Teaching of Software Engineering. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 27. , 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 334-347. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2019.6640.