EduGamification: a methodology of gamification to support the teaching-learning process
Abstract
Teachers currently deal with students who interact with digital technologies, so it is necessary to use teaching methodologies that attract attention and motivate them to learn. When teaching theoretical subjects in the area of computation was verified dispersion, demotivation and low income of the students. Aiming to make the teaching-learning process attractive, the methodology was proposed: EduGamification, which uses gamification and active methodologies. Initially a bibliographical research was done on the subject, afterwards, after the application of the methodology in three case studies, and after the feedback of the students, adjustments were made, aiming to improve it. To validate it, a qualitative and quantitative analysis was carried out and it was verified that there was an increase in the engagement and the academic performance.
References
Bender, Willian N. (2015) “Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI". Penso Editora.
Bergmann, J, Sam, Aron. (2017) “Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem”. 1 ed. Rio de Janeiro: LTC.
Brum, M. G. , Cruz , M K. . (2017) “Gamificação para o Ensino de Computação na Educação Básica”. In 26o Workshop sobre Educação em Computação (WEI). XXXVII CBSC. São Paulo.
Burke, Brian. (2015) “Gamificar: como a gamificação motiva as pessoas a fazerem coisas extraordinárias”. Tradução Sieben Gruppe. -- São Paulo: DVD Editora.
Buzan, Tony. (2005) “Mapas mentais e sua elaboração: um sistema definitivo de pensamento que transformará a sua vida”. São Paulo: Cultrix, 2005.
Castro, R. M. , Souza , G. dos S. (2016) “O Uso de Recursos Lúdicos Para o Ensino de Processos em Engenharia de Software”. In 24o Workshop sobre Educação em Computação (WEI). XXXVII CBSC. São Paulo.
Cohen, Roberto. (2017) “Gamification em help desk e service desk”. São Paulo. Novatec.
Ferreira, Luciana et al. (2016) “Gamificação Aplicada ao Ensino de Gerência de Projetos de Software”. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. p. 151.
Gil, Antonio Carlos. (2012) “Como elaborar projetos de pesquisa”. São Paulo, v. 5, n. 61, p. 16-17
Kapp, Karl M. (2012) “The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education”. John Wiley & Sons.
Mazur, Eric. (2015) “Peer instruction|: a revolução da aprendizagem ativa”. Porto Alegre: Penso.
Michaelsen, Larry K.; Sweet, Michael; Parmelee, Dean X. (2011) ” Team-Based Learning: Small Group Learning's Next Big Step: New Directions for Teaching and Learning”, Number 116. John Wiley & Sons.
Poffo, Marcio et al. (2017) “Gamificação: Agente Motivador na Aprendizagem de Engenharia de Software”. Anais do Computer on the Beach, p. 110-119.
Prensky, Marc. (2001) “Nativos digitais, imigrantes digitais. On the horizon”, v. 9, n. 5, p. 1-6
Santos Neto, Elydio, Edgar Silveira Franco. (2010) "Os professores e os desafios pedagógicos diante das novas gerações: considerações sobre o presente e o futuro." Revista de Educação do COGEIME 19.36 : 9-25
Suñé, Letícia S.; Araújo, Paulo Jl; De Armas, Roberto. (2015) “Desenho de currículo para desenvolver competências: uma proposta metodológica”. Aracaju: Editora Unit.
Tomisaki , Sara Midori Mendes et al. (2016) “MEGA GP: Aplicando a Gamificação no Ensino de Gerência de Projetos”. In 24o Workshop sobre Educação em Computação (WEI). XXXVII CBSC. São Paulo.
Wangenheim, C.G; Wangenheim A. (2012) “Ensinando Computação com Jogos”. Florianópolis: Bookess Editora.
