O que Explica o Sucesso de Jogos no Ensino de Engenharia de Software? Uma Teoria de Motivação
Abstract
The development of games for teaching software engineering disciplines has proven to be a quite successful instructional alternative. It is known, however, that the attractiveness of the games is highly associated with sophisticated social and psychological mechanisms. This article presents a systematic review conducted in 2008 WEI Annals to 2015, which shows that there is a significant convergence between the features of educational games in this literature and the Theory of Motivation and Satisfaction of Software Engineers. Thus, this theory can serve as a basic mechanism for the conceptual design of even more attractive educational games in this area.
References
Benitti, F. e Molléri, J. (2008). Utilização de um RPG no ensino de gerenciamento e processo de desenvolvimento de software. WEI - Workshop sobre Educação em Computação. (pp. 358-267).
Chou, Yu-kai (2014) Actionable Gamification - Beyond Points, Badges, and Leaderboards. Leanpub.
Cristovão, H. M. (2008). Aprendizagem de Algoritmos num Contexto Significativo e Motivador: Um Relato de Experiência. WEI - Workshop sobre Educação em Computação. (pp.30).
Diretrizes Curriculares Conselho Nacional de Educação e Câmara de Educação Superior (2003). Ministério da Educação. http://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/send/131-curriculos-de-referencia/761-diretrizes-curriculares-consulta-publica. Maio, 2016.
França, C. (2014). A Theory of Motivation and Satisfaction of Software Engineers. p.200.
Fukusawa, J., Carniello, A. e Carniello, A. (2015). JOGOS DIGITAIS NO ENSINO E APRENDIZAGEM DE ENGENHARIA. Gestão Universitária, v. 1, p. 1–8.
HACKMAN, J. R. Work redesign and motivation. Professional Psychology, v. 11, n. 3, p. 445-455, 1980.
Hamari, J., & Koivisto, J. (2013). Social motivations to use gamification: an empirical study of gamifying exercise. Proceedings of the 21st European Conference on Information Systems, Utrecht, Netherlands, June 5–8, 2013.
LOCKE, E. A. What is job satisfaction? Organizational Behavior and Human Performance, p. 309-336, 1969.
Monsalve, E. S., Werneck, V. M. B. e Cesar, J. (2010). SimulES-W : Um Jogo para o Ensino de Engenharia de Software. Anais do III Fórum de Educação em Engenharia de Software, p. 17–26.
Nunes, I. F. e Parreira, P. A. (2015). RPG4Sorting - Um Jogo Educacional para Auxílio ao Ensino de Métodos de Ordenação. XXIII Workshop sobre Educação em Informática.
Rangel, D., Leite, A. e Delfino, S. S. (2015). Gsprojects - ambiente para simulação da gestão de projetos de software. 23o WEI - Workshop sobre Educação em Computação.
Richter, G., Raban, D., & Rafaeli, S. (2014). Studying Gamification: The Effect of Rewards and Incentives on Motivation. Gamification In Education And Business, 21-46. doi:10.1007/978-3-319-10208-5_2.
Silva, R. J. M., Azevedo, W. L. V, Nascimento, R. P. e Paxiúba, C. M. C. (2015).
MercadoSI : Um jogo de tabuleiro para o ensino de Sistemas de Informação. 23o WEI - Workshop sobre Educação em Computação.
Silva, T. G., Müller, F. M., e Bernardi, G. (2011). Panorama do Ensino de Engenharia de Software em Cursos de Graduação Focado em Teste de Software: Uma Proposta de Aprendizagem Baseada em Jogos. RENOTE, 9(2).
Sommerville, I. (2011). Engenharia de Software. Pearson/ Addison Wesley.Teixeira, M. R. W., Aguiar, G. D. F. e Ferlin, E. P. (2010). O Jogo Imagem & Ação como Estratégia de Aprendizagem para o Conteúdo de Algoritmos Genéticos. WEI – XVIII Workshop sobre Educação em Computação, n. 843, p. 843–846.
Vahldick, A., Mendes, A. J. e Marcelino, M. J. (2015). Testando a Diversão em um Jogo Sério para o Aprendizado Introdutório de Programação. 23o WEI - Workshop sobre Educação em Computação.
