O uso de Robótica para aprendizado de Programação integrando alunos de Educação Básica e Ensino Superior

  • Luemy Avila UERJ / Secretaria de Educação de Macaé
  • Flavia Cristina Bernardini UFF
  • Patrick Moratori UFF

Abstract


Nowadays, it is been hard to keep both engagement and attention of students during their learning process due to the broad information access provided by the internet. Moreover, students in general have been having difficulties in logical reasoning, concepts abstraction and problem solving. On the other hand, Computer Science undergraduate students have been reporting a lack of motivation during their initial academic terms, because it is difficult to them to understand applications of their learned knowledge. Consequently, the use of robotic programming allow interactions between students from basic education and undergraduate courses, which allow a learning process through discussions and collaboration between them in performing tasks using technology tools. In this context, a case study is presented in this article. A project was carried out to join local students from undergraduate courses and basic education aiming to learn robotic programming. The results indicate positive effects on participants, improving their self-confidence, abstraction skills and problem solving capability.

References

AGUIAR, Y., MACIEL, B., MATTOS, S., SOARES, L., and OLIVEIRA, V. (2015). Introdução à robótica e estímulo à lógica de programação no ensino básico utilizando o kit educativo lego mindstorms. In Anais do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2015). Disponível em http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/2166.

BENITTI, F., VAHLDICK, A., URBAN, D., KRUEGER, M., and HALMA, A. (2009). Experimentação com robótica educativa no ensino médio: ambiente, atividades e resultados. In WIE 2009. Disponível em http://www.br-ie. org/pub/index.php/wie/article/view/2166.

CASTILHO, M. (2002). Robótica na educação: Com que objetivos? Dissertação de Mestrado — Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em http://www.proinfo.gov.br/upload/biblioteca.cgd/192.pdf. Acessado em 28 de fevereiro de 2016.

CODE (2015). Code: Anybody can learn. [online]. Disponível em https://code.org/. Acessado em 28 de fevereiro de 2016.

COMPUTERWORLD. (2013). Déficit de talentos de ti no brasil pode chegar a 408 mil em 2020. [online]. Disponível em http://computerworld.com.br. Acessado em 06 de março de 2016.

da SILVA, H. M., de ALEMIDA, L. M., BATISTA, I. D. S., and GORGÔNIO, F. L. (2013). Uma reflexão sobre o crescente desinteresse e a constante evasão em cursos de Computação e Informática. In Proceedings of International Conference on Engineering and Technology Education, volume 12, pages 166–170, Dili, East Timor.

DEMO, P. (1998). Educar pela Pesquisa. Autores Associados, Campinas, SP, 3a edition.

FRANCO, S. (1998). O Construtivismo e a Educação. Mediação, Porto Alegre, RS.

FRAWLEY, W. (2000). Vygotsky e a Ciência Cognitiva: linguagem e integração das mentes social e computacional. Artmed.

MAISONNETTE, R. (1999). A utilização dos recursos informatizados a partir de uma relação inventiva com a máquina: A robótica educativa. [online]. Disponível em http://www.proinfo.gov.br/upload/biblioteca.cgd/192.pdf. Acessado em 28 de fevereiro de 2016.

MARINS, L. (1999). Robôs enriquecem o currículo escolar e estimulam o cérebro. [online]. Disponível em http://www.gazetadopovo.com.br. Acessado em 28 de fevereiro de 2016.

MICROSOFT (2015). Eu posso programar. [online]. Disponível em https://www.eupossoprogramar.com/. Acessado em 28 de fevereiro de 2016.

MIT Media Lab (2015). Scratch: Imagine, program, share. [online]. Disponível em https://scratch.mit.edu/. Acessado em 28 de fevereiro de 2016.

MORIN, E. (1996). O problema epistemológico da complexidade. Lisboa: Publicações Europa-América.

NOTÍCIAS DA CISCO. (2013). Estudo revela demanda crescente por profissionais de tecnologia no brasil, mas há falta de mão de obra qualificada. [online]. Disponível em http://globalnewsroom.cisco.com. Acessado em 06 de março de 2016.

PEREIRA, G. (2010). O uso da robótica educacional no ensino fundamental: relatos de um experimento. Trabalho de Conclusão de Curso do Bacharelado em Ciência da Computação — Universidade Federal de Goiás, Campus de Catalão. Disponível em https://dcc.catalao.ufg.br/up/498/o/Gabriela2010.pdf. Acessado em 05 de abril de 2015.

RIBEIRO, P. C., MARTINS, C., and BERNARDINI, F. C. (2011). A robótica como ferramenta de apoio ao ensino de disciplinas de programação. In 22o SBIE / 17o WIE, 2011, Aracaju.
Published
2016-07-04
AVILA, Luemy; BERNARDINI, Flavia Cristina; MORATORI, Patrick. O uso de Robótica para aprendizado de Programação integrando alunos de Educação Básica e Ensino Superior. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 24. , 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 2275-2283. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2016.9671.