Oficina do Código: Um projeto para o ensino e integração de alunos do ensino fundamental e médio na área de tecnologia

  • Stéphanie Alencar Braga IFCE
  • Caio Raveli F. Barbosa IFCE
  • Priscylla da Silva Tavares IFCE
  • Mikhail José Pires Pedrosa de Oliveira IFCE

Abstract


This paper is a report of the experience acquired in the ”Oficina do Código”project: an action of education, integration and formation of Middle and High school students that are included in low-income group of Fortaleza city, located in Ceará state. The project’s motivation was the inclusion of these children and teenagers in order to make them capable to contribute to the society growth, improve their creativity, group work and logical and critical thinking. The project is a partnership between the Fortaleza City Government, that sponsored the robotic kits used in class, as well as the others costs and the IFCE (Federal Institute of Ceará), that provided the computer labs. The activities included both theoretical and practical classes aiming to increase the interest of the students in basic projects of the robotics field developed by themselves. In order to help the teaching of programming, electronic circuits and robotics,it was used the open source platform Arduino.

References

A Hora do Código. Programação com Anna e Elsa. https://studio.code.org/s/frozen/stage/1/puzzle/1. Accessado em março de 2016.

Evans, M., Noble, J., and Hochenbaum, J. (2013). Ardu´ıno in Action. Manning Publications. New York.

França, R. S. and Amaral, H. J. C. (2013). Ensino de Computação na Educação Básica no Brasil: Um Mapeamento Sistemático. In XXI Workshop Sobre Educação em Computação (WEI), Maceió - AL.

França, R. S., da Silva, W. C., and do Amaral, H. J. C. (2012). Ensino de Ciência da Computação na Educação Básica: Experiências, Desafios e Possibilidades. In XX Workshop Sobre Educação em Computação (WEI), Curitiba - PR.

Kalil, F., Hernandez, H., Antunez, M. F., Oliveira, K., Ferronato, N., and dos Santos, M. R. (2013). Promovendo a robótica educacional para estudantes do ensino médio público do Brasil. In Nuevas Ideas en Informática Educativa TISE. Porto Alegre - RS.

Maliuk, K. D. (2009). Robótica educacional como cenário investigativo nas aulas de matemática. In Dissertação (Mestrado em ensino de matemática) - Instituto de Matemática. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

Meneses, L. F., Mai, L. F. F., Rosario, J., Oliveira, E., and Gomes, R. L. (2015). IntroComp: Atraindo Alunos do Ensino Médio para uma Instigante Experiência com a Programação. In XXIII Workshop Sobre Educação em Computação (WEI), Recife - PE.

Perez, A. L. F., Darós, R., Puntel, F. E., and Vargas, S. R. (2013). Uso da Plataforma Arduino para o Ensino e o Aprendizado de Robótica. In International Conference on Interactive Computer aided Blended Learning.

Rabelo, H. M., de Oliveira, W. K. F., Santos, L. L., de Araújo, A. L. S. O., and Souza, F. V. C. (2015). Scratch na produção de recursos interdisciplinares com disciplinas indígenas. In XXIII Workshop Sobre Educação em Computação (WEI), Recife - PE.

Scaico, P. D., Corlett, E. F., Paiva, L. F., Raposo, E. H. S., and Alencar, Y. (2012).

Relato da Utilização de uma Metodologia de Trabalho para o Ensino de Ciência da Computação no Ensino M´edio. In XVIII Workshop de Informática na Escola, Rio de Janeiro- RJ.

Silva, S. F., Barbosa, A. F., Souza, A. A., Silva, E. G., Oliveira, M. L. S., Silva, S. R., and Santos, W. O. (2015). Relato de Experiência de Ensino de Computação no Ensino Fundamental em Estágio Supervisionado da Universidade de Pernambuco no Campus Garanhuns. In XXIII Workshop Sobre Educação em Computação (WEI), Recife - PE.
Published
2016-07-04
BRAGA, Stéphanie Alencar; BARBOSA, Caio Raveli F.; TAVARES, Priscylla da Silva; DE OLIVEIRA, Mikhail José Pires Pedrosa. Oficina do Código: Um projeto para o ensino e integração de alunos do ensino fundamental e médio na área de tecnologia. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 24. , 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 2284-2292. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2016.9672.