"Desvendando as Heurísticas de Nielsen": An Educational Game as a tool to teach HCI
Abstract
The teaching and learning process of usability evaluation methods can be challenging. Seeking alternative ways to do this process, this paper presents the development of an educational, physical game entitled "Desvendando as Heurísticas de Nielsen". This game was developed in a classroom by undergraduate students, supported by the discipline professor, and aims to help students in the teaching-learning process about the Heuristic Evaluation method. In order to offer greater dynamism to the players, the game has a style based on the game "Imagem e Ação". We expected the game could be widely used and that it could engage students in the Heuristics Evaluation study.
Keywords:
Usability Evaluation, Heuristic Evaluation, Game, Teaching and Learning
References
Barbosa, S. D. J., Silva, B. S. d., Silveira, M. S., Gasparini, I., Darin, T., and Barbosa, G. D. J. (2021). Interação Humano-Computador e Experiência do Usuário. Autopublicação. ISBN 978-65-00-19677-1, https://leanpub.com/ihc-ux.
da Cruz, A. K. B. S. and Soares Neto, C. d. S. (2015). Revisitando as heurísticas de avaliação de Nielsen para análise de usabilidade em jogos de tabuleiro não virtuais. Human Factors in Design, 3(06):35–47.
de Sales, A. B. and e Silva, M. S. (2020). Jogos sérios no processo de ensino e aprendizagem de interação humano-computador. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 552–561, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Klock, A. C., Nakazoni, I., Gasparini, I., and Hounsell, M. (2016). Avaliação de usabilidade de sistemas de gerenciamento de referências bibliográficas. In Anais do XII Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação, pages 494–501, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Mattar, J. (2017). Metodologias ativas para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: artesanato educacional.
Nielsen, J. (1993). Usability Engineering. Academic Press, 1st edition
Nielsen, J. and Molich, R. (1990). Heuristic evaluation of user interfaces. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI ’90, page 249–256, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.
Priberam, D. (2022). Heurística. Priberam Informática, S.A., disponível em https://dicionario.priberam.org/heur%C3%ADstica.
Rosa, J., Schwarzelmüller, A., and Matos, E. (2015). Avaliação heurística da rede social educacional TecCiencia. In XV Escola Regional de Computação Bahia.
da Cruz, A. K. B. S. and Soares Neto, C. d. S. (2015). Revisitando as heurísticas de avaliação de Nielsen para análise de usabilidade em jogos de tabuleiro não virtuais. Human Factors in Design, 3(06):35–47.
de Sales, A. B. and e Silva, M. S. (2020). Jogos sérios no processo de ensino e aprendizagem de interação humano-computador. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 552–561, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Klock, A. C., Nakazoni, I., Gasparini, I., and Hounsell, M. (2016). Avaliação de usabilidade de sistemas de gerenciamento de referências bibliográficas. In Anais do XII Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação, pages 494–501, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Mattar, J. (2017). Metodologias ativas para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: artesanato educacional.
Nielsen, J. (1993). Usability Engineering. Academic Press, 1st edition
Nielsen, J. and Molich, R. (1990). Heuristic evaluation of user interfaces. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI ’90, page 249–256, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.
Priberam, D. (2022). Heurística. Priberam Informática, S.A., disponível em https://dicionario.priberam.org/heur%C3%ADstica.
Rosa, J., Schwarzelmüller, A., and Matos, E. (2015). Avaliação heurística da rede social educacional TecCiencia. In XV Escola Regional de Computação Bahia.
Published
2022-10-17
How to Cite
SOPPA GEREMIAS, Matheus; SERPA, Pedro Henrique; SCHIESSL FROEHNER, Igor; GASPARINI, Isabela.
"Desvendando as Heurísticas de Nielsen": An Educational Game as a tool to teach HCI. In: WORKSHOP ON HCI EDUCATION (WEIHC), 13. , 2022, Diamantina/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2022
.
p. 1-6.
DOI: https://doi.org/10.5753/weihc.2022.227550.