AnimA: Prototype for Recognizing Emotional States in the Learning Process
Abstract
The main challenge of Affective Computing is the identification in machine of emotional aspects. Moods are affective phenomena related to subjects like: be or not encouraged, listless, frustrated, etc., important factors to consider in the learning process. This work displays ways of incorporating affective emotional dimension in virtual learning environments. We present the prototype AnimA, aimed at the inference of different emotional states during the learning process. The prototype considers the interactions of students with their peers and teachers through the communication tools from the learning environment ROODA.References
Beedie, C. J.; Terry, P. C.; Lane, A. M. “Distinctions between emotion and mood,” Cognition and Emotion, vol. 19, no. 6, pp. 847–878, 2005.
Behar, P. A.; Leite, S. M.; Bordini, S.; Souza, L. B.; Siqueira, L. G.. “Avaliação de Ambientes Virtuais de Aprendizagem: O Caso do ROODA na UFRGS”. In: Revista Avances en Sistemas e Informática, v. 4, p. 81-100, Bogatá, 2007.
Bercht, M.. “Em Direção a Agentes Pedagógicos com Dimensões Afetivas”. Instituto de Informática. UFRGS. Tese de Doutorado. 2001.
Burke, P. J.“Identities, events, and moods”. Advances in Group Processes, 21, 25-49. 2004.
Conati, C.; Maclaren, H. “Evaluating a Probabilistic Model of Student Affect”. In: ITS'04, International Conference on Intelligent Tutoring Systems, Maceio, Brazil. 2004.
Damásio, A. “O Erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano”. Tradução: Dora Vicente e Georgina Segurado. São Paulo: Cia das Letras, 1996.
Ekman, P.. Basic Emotions In: T. Dalgleish and T. Power (Eds.) “The Handbook of Cognition and Emotion”. p. 45-60. Sussex, U.K.: John Wiley & Sons, Ltd. 1999.
Jaques, P. A., & Vicari, R. “Considering Student's Emotions in Computer Mediated Learning Environments”. In: Z. Ma (Ed). Web-based Intelligent e-Learning Systems: Technologies and Applications (pp.122-138). Hershey, PA: Information Science Publishing. 2005.
Ji, Q. & Hu, R. “3D Face Pose Estimation and Tracking from a Monocular Camera”. In: Image and Vision Computing, v.20, issue 7, pp.499-511, 2002.
Kapoor, A. & Picard, R. E. “Multimodal Affect Recognition in Learning Environments”. In: ACM MM’05, November 6-11, Singapore. 2005.
Kapur, A., Kapur, A., Virji-Babul, N., Tzanetakis, G. &. Driessen, P.F. “Gesture-Based Affective Computing on Motion Capture Data”. In: Proceedings of the International Conference on Affective Computing and Intelligent Interaction (ACII), Beijing, China, October, 2005.
Liao, W., Zhang, W., Zhu, Z., Ji, Q. & Gray, W. D. “Toward a decision-theoretic framework for affect recognition and user assistance”. In: International Journal of Human-Computer Studies, 64 (9) pp. 847-873. 2006.
Lorenzatti, A. “Uma Ferramenta de mineração de texto para um editor de texto coletivo”. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Bacharelado em Ciência da Computação). UCS, Caxias do Sul. 2007.
Macedo, A. L. “Aprendizagem em ambientes virtuais: o olhar do aluno sobre o próprio aprender”. Porto Alegre: UFRGS. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação. 2005.
Morris, W. N. “A functional analysis of the role of mood in affective systems”. In: M. S. Clark. 1992. (Ed.), Emotions (pp. 256–293). Newbury Park, CA: Sage.
Ortony, A; Clore, G. & Collins. A. “The cognitive structure of emotions”. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
Piaget, J. “The relation of affectivity to intelligence in the mental development of the child”. In: Bulletin of the Menninger clinic. vol. 26, no 3. 1962.
Piaget, J. “Problemas de psicologia genética”. In: Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
Picard, R. W. “Affective Computing”. Cambridge: MIT Press. 1997. Pergher, G.; Grassi, R.; Ávila, L. M. & Stein, L. M. “Memória, Humor e Emoção”.
Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, v. 28, n. 1, p. 61-68, 2006. Scherer, K. “What are emotions? And how can they be measured?”. In: Social Science Information 44 (4), 695–729. 2005.
Scherer, K. R. “How Emotion is Expressed in Speech and Singing”. ICPhS 95, Vol. 3, p. 90. 1995.
Vygotski, L.S. “A construção do pensamento e da linguagem”. São Paulo: Martins Fontes, 2001. Wallon, H. “As origens do caráter na criança: os prelúdios do sentimento de personalidade”. São Paulo: Difusão Européia do Livro. 1971.
Zeng, Z.; Ming,J.T.; Zhang, T.; Rizzolo, N.; Zhang, Z. “Bimodal HCI-related affect recognition”. In: Proc. 6th Int. Conf. on Multimodal Interfaces, pp.137–143, 2004.
Behar, P. A.; Leite, S. M.; Bordini, S.; Souza, L. B.; Siqueira, L. G.. “Avaliação de Ambientes Virtuais de Aprendizagem: O Caso do ROODA na UFRGS”. In: Revista Avances en Sistemas e Informática, v. 4, p. 81-100, Bogatá, 2007.
Bercht, M.. “Em Direção a Agentes Pedagógicos com Dimensões Afetivas”. Instituto de Informática. UFRGS. Tese de Doutorado. 2001.
Burke, P. J.“Identities, events, and moods”. Advances in Group Processes, 21, 25-49. 2004.
Conati, C.; Maclaren, H. “Evaluating a Probabilistic Model of Student Affect”. In: ITS'04, International Conference on Intelligent Tutoring Systems, Maceio, Brazil. 2004.
Damásio, A. “O Erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano”. Tradução: Dora Vicente e Georgina Segurado. São Paulo: Cia das Letras, 1996.
Ekman, P.. Basic Emotions In: T. Dalgleish and T. Power (Eds.) “The Handbook of Cognition and Emotion”. p. 45-60. Sussex, U.K.: John Wiley & Sons, Ltd. 1999.
Jaques, P. A., & Vicari, R. “Considering Student's Emotions in Computer Mediated Learning Environments”. In: Z. Ma (Ed). Web-based Intelligent e-Learning Systems: Technologies and Applications (pp.122-138). Hershey, PA: Information Science Publishing. 2005.
Ji, Q. & Hu, R. “3D Face Pose Estimation and Tracking from a Monocular Camera”. In: Image and Vision Computing, v.20, issue 7, pp.499-511, 2002.
Kapoor, A. & Picard, R. E. “Multimodal Affect Recognition in Learning Environments”. In: ACM MM’05, November 6-11, Singapore. 2005.
Kapur, A., Kapur, A., Virji-Babul, N., Tzanetakis, G. &. Driessen, P.F. “Gesture-Based Affective Computing on Motion Capture Data”. In: Proceedings of the International Conference on Affective Computing and Intelligent Interaction (ACII), Beijing, China, October, 2005.
Liao, W., Zhang, W., Zhu, Z., Ji, Q. & Gray, W. D. “Toward a decision-theoretic framework for affect recognition and user assistance”. In: International Journal of Human-Computer Studies, 64 (9) pp. 847-873. 2006.
Lorenzatti, A. “Uma Ferramenta de mineração de texto para um editor de texto coletivo”. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Bacharelado em Ciência da Computação). UCS, Caxias do Sul. 2007.
Macedo, A. L. “Aprendizagem em ambientes virtuais: o olhar do aluno sobre o próprio aprender”. Porto Alegre: UFRGS. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação. 2005.
Morris, W. N. “A functional analysis of the role of mood in affective systems”. In: M. S. Clark. 1992. (Ed.), Emotions (pp. 256–293). Newbury Park, CA: Sage.
Ortony, A; Clore, G. & Collins. A. “The cognitive structure of emotions”. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
Piaget, J. “The relation of affectivity to intelligence in the mental development of the child”. In: Bulletin of the Menninger clinic. vol. 26, no 3. 1962.
Piaget, J. “Problemas de psicologia genética”. In: Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
Picard, R. W. “Affective Computing”. Cambridge: MIT Press. 1997. Pergher, G.; Grassi, R.; Ávila, L. M. & Stein, L. M. “Memória, Humor e Emoção”.
Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, v. 28, n. 1, p. 61-68, 2006. Scherer, K. “What are emotions? And how can they be measured?”. In: Social Science Information 44 (4), 695–729. 2005.
Scherer, K. R. “How Emotion is Expressed in Speech and Singing”. ICPhS 95, Vol. 3, p. 90. 1995.
Vygotski, L.S. “A construção do pensamento e da linguagem”. São Paulo: Martins Fontes, 2001. Wallon, H. “As origens do caráter na criança: os prelúdios do sentimento de personalidade”. São Paulo: Difusão Européia do Livro. 1971.
Zeng, Z.; Ming,J.T.; Zhang, T.; Rizzolo, N.; Zhang, Z. “Bimodal HCI-related affect recognition”. In: Proc. 6th Int. Conf. on Multimodal Interfaces, pp.137–143, 2004.
Published
2008-05-28
How to Cite
LONGHI, Magalí Teresinha; BERCHT, Magda; BEHAR, Patricia Alejandra.
AnimA: Prototype for Recognizing Emotional States in the Learning Process. In: WORKSHOP-SCHOOL ON AGENTS, ENVIRONMENTS, AND APPLICATIONS (WESAAC), 2. , 2008, Santa Cruz do Sul/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2008
.
p. 54-63.
ISSN 2326-5434.
DOI: https://doi.org/10.5753/wesaac.2008.33077.
