Collection Module Data To Support a Pedagogical Agent Affective
Resumo
This paper describes the development of a module to collect quantitative data in order to assist a computacional pedagogical and affective agent called 'MagaVitta'. This agent is part of the virtual game simulation of cities called 'Città'. The data collected by this module will assist the affective pedagogical agent to understand the current state of the simulation, allowing to infer emotions and display messages that will assist the student in the construction of the city in order to learn how to maintain the ecological balance of the city.
Palavras-chave:
affective agent, affective pedagogical agent, emotions, student
Referências
Axt, M. and Longhi, M. T. and Silveira, P. D. and Guimarães, L. N. (2008) “MagaVitta: Conversational Ecological Agent in a Interactive Collective Construction Environment for Basic Education”, In: Agent-Based Tutoring Systems by Cognitive and Affective Modeling, Edited by Viccari, R. M. and Jaques, P. A. and Verdin, R. Porto Alegre.
Bercht, M. (2001) “Direção a Agentes Pedagógicos com Dimensões Afetivas”. Porto Alegre, Brasil. Academic Press.
Konzen, A. ; Braitback, O.; Kist, L. ; Anjos, A. ; Moraes, L. ; Lima, C. ; Muller, D. ; Axt, M. (2011) “Maga Vitta: agente conversacional aplicado ao jogo educacional Città.” In Simpósio Brasileira de Informática na Educação, Aracajú - 22 SBIE/17 WIE.
Longui, M. T. and Nedel, L. P. and Viccari, R. M. and Axt, M. (2004) “Especificação e Interpretação de Gestos Faciais em um Agente Inteligente e Comunicativo”. In: SBC Symposium on virtual reality. São Paulo, Brasil.
Müller, D. N.; Oliveira, O. L. B. de; Remião, J. A. A.; Silveira, P. D.; Martins, M. A. R.; Axt, M. (2009) “Virtual Cities as a Collaborative Educational Environment.” In Education and Technology for a Better World, pages 112-120, Springer.
Ortony, A. and Gerald, L. C. and Allan C. (1988) “The Cognitive Structure of Emotions.” Cambridge, USA.
Picard, R. (1997) “Affective Computing”. Cambridge, USA. Publishing Press.
Roseman, I. J. and Spindel, M. S. and Jose, P. E. (1990) “Appraisals of emotion-eliciting events: Testing a theory of discrete emotions”. In Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 59.
Bercht, M. (2001) “Direção a Agentes Pedagógicos com Dimensões Afetivas”. Porto Alegre, Brasil. Academic Press.
Konzen, A. ; Braitback, O.; Kist, L. ; Anjos, A. ; Moraes, L. ; Lima, C. ; Muller, D. ; Axt, M. (2011) “Maga Vitta: agente conversacional aplicado ao jogo educacional Città.” In Simpósio Brasileira de Informática na Educação, Aracajú - 22 SBIE/17 WIE.
Longui, M. T. and Nedel, L. P. and Viccari, R. M. and Axt, M. (2004) “Especificação e Interpretação de Gestos Faciais em um Agente Inteligente e Comunicativo”. In: SBC Symposium on virtual reality. São Paulo, Brasil.
Müller, D. N.; Oliveira, O. L. B. de; Remião, J. A. A.; Silveira, P. D.; Martins, M. A. R.; Axt, M. (2009) “Virtual Cities as a Collaborative Educational Environment.” In Education and Technology for a Better World, pages 112-120, Springer.
Ortony, A. and Gerald, L. C. and Allan C. (1988) “The Cognitive Structure of Emotions.” Cambridge, USA.
Picard, R. (1997) “Affective Computing”. Cambridge, USA. Publishing Press.
Roseman, I. J. and Spindel, M. S. and Jose, P. E. (1990) “Appraisals of emotion-eliciting events: Testing a theory of discrete emotions”. In Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 59.
Publicado
26/05/2013
Como Citar
ROSA, Marcus; KONZEN, Andrea Aparecida.
Collection Module Data To Support a Pedagogical Agent Affective. In: WORKSHOP-ESCOLA DE SISTEMAS DE AGENTES, SEUS AMBIENTES E APLICAÇÕES (WESAAC), 7. , 2013, São Paulo/SP.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2013
.
p. 129-131.
ISSN 2326-5434.