SAAPIEnS: Uma Ferramenta de Autoria de Objetos de Aprendizagem e Apoio Pedagógico na Dedução Natural na Lógica Proposicional
Resumo
The need of tools to help teachers, which are able to assist them in planning, implementation and monitoring of the teaching-learning process, is an important necessity in the educational area. In some cases, difficulties to access to these technologies, coupled with the lack of knowledge and understanding on the part of teachers, undermines the way in which educational contents could be developed and used. This is the main motivation behind the creation of SAAPIEnS authoring and monitoring. The tool has a multiagent system architecture built over the Heraclito system. It makes possible for teachers to create customizable learning objects for the learning domain of natural deduction in propositional logic. It also helps teachers to check and monitor how much the authored learning objects are contributing to the improvement and progress of learners.Referências
BELLIFEMINE, F. L.; CAIRE, G.; GREENWOOD, D. Developing Multi-Agent Systems with JADE. John Wiley & Sons, 2007.
BEZ, M.; VICARI, R. M.; SILVA, J. M.; RIBEIRO, A.; GLUZ, J. C.; PASSERINO, L. M.; SANTOS, E.; PRIMO, T.; ROSSI, L.; BEHAR, P.; Filho, R.; ROESLER, V. Proposta Brasileira de Metadados para Objetos de Aprendizagem Baseados em Agentes (OBAA). RENOTE. 2010, v.8, p.1 - 10.
BORDINI, R., HÜBNER, J., WOOLDRIDGE, Michael. Programming Multi-Agent Systems in AgentSpeak using Jason. Wiley Series in Agent Technology, 2007.
MOSSMAN, M.; GOMES, L.; GLUZ, J. C. Objetos de Aprendizagem Móveis para Ensino de Dedução Natural na Lógica Proposicional. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. 2012.
PENTEADO, F.; GLUZ, J. C. Sistema Heráclito: Suporte a Objetos de Aprendizagem Interativos e Dialéticos Voltados ao Ensino de Dedução Natural na Lógica Proposicional. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. 2011.
PENTEADO, F. Agente pedagógico para mediação do processo de ensino aprendizagem da dedução natural na lógica. 2013. 127 f Dissertação (mestrado). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Pós-Graduação em Computação Aplicada, RS, 2013.
VANLEHN, K. The behavior of tutoring systems. International journal of artificial intelligence in education, v. 16, n. 3, p. 227-265, 2006.
VICCARI, R.; GLUZ, J; PASSERINO, L.; et al. The OBAA Proposal for Learning Objects Supported by Agents. Procs. Of MASEIE Workshop – AAMAS 2010, Toronto, Canada, 2010.
WOOLDRIDGE. M. An Introduction to MultiAgent Systems. 2nd ed. John Wiley & Sons, 2009.
BEZ, M.; VICARI, R. M.; SILVA, J. M.; RIBEIRO, A.; GLUZ, J. C.; PASSERINO, L. M.; SANTOS, E.; PRIMO, T.; ROSSI, L.; BEHAR, P.; Filho, R.; ROESLER, V. Proposta Brasileira de Metadados para Objetos de Aprendizagem Baseados em Agentes (OBAA). RENOTE. 2010, v.8, p.1 - 10.
BORDINI, R., HÜBNER, J., WOOLDRIDGE, Michael. Programming Multi-Agent Systems in AgentSpeak using Jason. Wiley Series in Agent Technology, 2007.
MOSSMAN, M.; GOMES, L.; GLUZ, J. C. Objetos de Aprendizagem Móveis para Ensino de Dedução Natural na Lógica Proposicional. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. 2012.
PENTEADO, F.; GLUZ, J. C. Sistema Heráclito: Suporte a Objetos de Aprendizagem Interativos e Dialéticos Voltados ao Ensino de Dedução Natural na Lógica Proposicional. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. 2011.
PENTEADO, F. Agente pedagógico para mediação do processo de ensino aprendizagem da dedução natural na lógica. 2013. 127 f Dissertação (mestrado). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Pós-Graduação em Computação Aplicada, RS, 2013.
VANLEHN, K. The behavior of tutoring systems. International journal of artificial intelligence in education, v. 16, n. 3, p. 227-265, 2006.
VICCARI, R.; GLUZ, J; PASSERINO, L.; et al. The OBAA Proposal for Learning Objects Supported by Agents. Procs. Of MASEIE Workshop – AAMAS 2010, Toronto, Canada, 2010.
WOOLDRIDGE. M. An Introduction to MultiAgent Systems. 2nd ed. John Wiley & Sons, 2009.
Publicado
28/05/2014
Como Citar
RODRIGUES, Agnaldo M.; GLUZ, João Carlos.
SAAPIEnS: Uma Ferramenta de Autoria de Objetos de Aprendizagem e Apoio Pedagógico na Dedução Natural na Lógica Proposicional. In: WORKSHOP-ESCOLA DE SISTEMAS DE AGENTES, SEUS AMBIENTES E APLICAÇÕES (WESAAC), 8. , 2014, Porto Alegre/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2014
.
p. 209-214.
ISSN 2326-5434.