Os fóruns de discussão e o protagonismo discente no ensino de literatura a distância
Abstract
The increase of student participation into discussion forums of courses in distance education is the reason why students are encouraged to play a leading role in their teaching and learning processes. However, when student interaction through forums is not valued in the composition of the assessment activities, the students' interest in expressing their point of view or promoting debates on the proposed topic is scarce. These questions guide this study that investigates student participation in a discipline of Children's Literature, offered to students of the Degree in Languages at the Virtual University of the State of São Paulo (UNIVESP).
Keywords:
distance education, discussion forums, literature teaching
References
ALAVI; Sayyed Mohammad.; TAGHIZADEH, Mahboubeh. Presença cognitiva em uma comunidade virtual de aprendizagem: um caso de EFL. Revista de Educação a Distância, v.27, n.1, p.8-13, 2013.
BASTOS, Fábio da P.; ALBERTI, Taís F.; MAZZARDO, Mara D.. Ambientes virtuais de ensino-aprendizagem: os desafios dos novos espaços de ensinar e aprender e suas implicações no contexto escolar. Cinted-UFRGS, v. 3, n. 1. 2005.
BATISTA, Erlinda M.; GOBARA, Shirley T. As concepções de professores de um curso a distância sobre o papel do fórum on-line. R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 87, n. 216, p. 249-261, maio/ago. 2006.
COUTINHO, Clara Pereira. Análise de conteúdo da comunicação assíncrona: considerações metodológicas e recomendações práticas. Educação, Formação & Tecnologias. v6, n. 01, p.21-34. 2013.
IFPB. Programa de Capacitação Continuada em EaD. UAB/CAPES/IFPB. Tutorial 7: Fóruns no Moodle. 2014. Disponível em: [link]. Acesso em: 21 ago. 2023.
KENSKI, Vani M.. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2012.
KROKOSCK, Marcelo. Outras palavras sobre autoria e plágio. São Paulo: Editora Ática. 2015.
LEITE, Carlos A. B.; SALVAIA, Juliana Q. L. As personagens de Lobato. Apps UNIVESP. 08 mai. 2023. Disponível: [link]. Acesso: 03/09/ 2023.
LOBATO, Anderson Cesar. A importância dos fóruns na Educação a Distância: algumas considerações. Revista Educação Pública. 2013. Disponível em: [link]. Acesso em: 05 fev. 2023.
MABRITO, Marcos. Um estudo da colaboração síncrona versus assíncrona em uma aula de redação de negócios online. Revista Americana de Educação a Distância, Mahwah, v. 20, n. 2, p. 93-107, 2006. Disponível em: [link]. Acesso: 05/02/23.
YANG, Y. T. C.; NEWBY, T. J.; BILL, R. L. Using Socratic questioning to promote critical thinking skills through asynchronous discussion forums in distance learning environments. The American Journal of Distance Education, Mahawah, v. 19, n. 3, p. 163-181, 2005.
YUSELTURK, Erman. Uma investigação dos fatores que afetam o nível de participação dos alunos em um fórum de discussão on-line. The Turkish Online Journal of Educational Technology, v. 9, n. 2, p. 24–32, 2010.
UNIVESP. Disponível em: [link]. Acesso em: 22 ago. 2023.
UNIVESP. Manual do aluno. Disponível em: [link] . Acesso em: 22 ago. 2023.
ZWICKER, M. R. G., SOUSA, K.D., JESUS, R. S., SOUZA, L.C., AZEVEDO, R. O Fórum e a Aprendizagem Ativa na EAD. EaD em Foco, v. 11, n. 1, e1419, 2021. https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1419. Acesso em: 22 ago. 2023.
BASTOS, Fábio da P.; ALBERTI, Taís F.; MAZZARDO, Mara D.. Ambientes virtuais de ensino-aprendizagem: os desafios dos novos espaços de ensinar e aprender e suas implicações no contexto escolar. Cinted-UFRGS, v. 3, n. 1. 2005.
BATISTA, Erlinda M.; GOBARA, Shirley T. As concepções de professores de um curso a distância sobre o papel do fórum on-line. R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 87, n. 216, p. 249-261, maio/ago. 2006.
COUTINHO, Clara Pereira. Análise de conteúdo da comunicação assíncrona: considerações metodológicas e recomendações práticas. Educação, Formação & Tecnologias. v6, n. 01, p.21-34. 2013.
IFPB. Programa de Capacitação Continuada em EaD. UAB/CAPES/IFPB. Tutorial 7: Fóruns no Moodle. 2014. Disponível em: [link]. Acesso em: 21 ago. 2023.
KENSKI, Vani M.. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2012.
KROKOSCK, Marcelo. Outras palavras sobre autoria e plágio. São Paulo: Editora Ática. 2015.
LEITE, Carlos A. B.; SALVAIA, Juliana Q. L. As personagens de Lobato. Apps UNIVESP. 08 mai. 2023. Disponível: [link]. Acesso: 03/09/ 2023.
LOBATO, Anderson Cesar. A importância dos fóruns na Educação a Distância: algumas considerações. Revista Educação Pública. 2013. Disponível em: [link]. Acesso em: 05 fev. 2023.
MABRITO, Marcos. Um estudo da colaboração síncrona versus assíncrona em uma aula de redação de negócios online. Revista Americana de Educação a Distância, Mahwah, v. 20, n. 2, p. 93-107, 2006. Disponível em: [link]. Acesso: 05/02/23.
YANG, Y. T. C.; NEWBY, T. J.; BILL, R. L. Using Socratic questioning to promote critical thinking skills through asynchronous discussion forums in distance learning environments. The American Journal of Distance Education, Mahawah, v. 19, n. 3, p. 163-181, 2005.
YUSELTURK, Erman. Uma investigação dos fatores que afetam o nível de participação dos alunos em um fórum de discussão on-line. The Turkish Online Journal of Educational Technology, v. 9, n. 2, p. 24–32, 2010.
UNIVESP. Disponível em: [link]. Acesso em: 22 ago. 2023.
UNIVESP. Manual do aluno. Disponível em: [link] . Acesso em: 22 ago. 2023.
ZWICKER, M. R. G., SOUSA, K.D., JESUS, R. S., SOUZA, L.C., AZEVEDO, R. O Fórum e a Aprendizagem Ativa na EAD. EaD em Foco, v. 11, n. 1, e1419, 2021. https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1419. Acesso em: 22 ago. 2023.
Published
2023-11-07
How to Cite
FRIGHETTO, Gisele Novaes; SILVA, Luis Rogerio da.
Os fóruns de discussão e o protagonismo discente no ensino de literatura a distância. In: WORKSHOP ON TRANSFORMATIVE STRATEGIES AND INNOVATION IN EDUCATION (WETIE), 1. , 2023, Passo Fundo/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 73-82.
DOI: https://doi.org/10.5753/wetie.2023.236133.