Pedagogical practices with Portuguese Language Digital Educational Resources (DER): reflections on classroom experiences in the early years of Elementary School

Abstract


This study aims to investigate the ways of integrating Portuguese Language Digital Educational Resources (DER), based on the National Common Curricular Base (BNCC), into pedagogical practices in the early years of Elementary School. As a methodology, a qualitative approach, of a descriptive and interpretative nature, of the action research type, was used, comprising ongoing training and the use of DER in the classroom by three teachers. The application of content explored in the regular classroom, deepening and review of themes, collaboration among students and gamification were observed. The results made it possible to understand the contributions of these resources to pedagogical practice.
Keywords: Digital Educational Resources, Pedagogical practices, Portuguese language

References

Aguiar, D. C. de; Abegg, I. (2021). “Integração de recursos educacionais digitais pelos estudantes-estagiários do curso de formação de professores para a educação profissional”. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 7.

Almeida. M. E. B. de. (2021). “Narrativa das Relações entre Currículo e Cultura digital em Tempos de Pandemia: uma experiência na Pós-graduação”. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 45, Vitória da Conquista, p. 52-80, abr./jun.

Barreto, D.; Ertzberger, J. (2022). “Implementing and Evaluating an Online Professional Development on Gamification for K-12 teachers”. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, San Diego.

Brasil. Ministério da Educação. (2017). “Base Nacional Comum Curricular”. Brasília: MEC/ Secretaria de Educação Fundamental.

Cieb. (2016). “Taxonomia de Recursos Educacionais Digitais (RED)”. São Paulo: Centro de Inovação para a Educação Brasileira.

Costa, D. M. de; Sufiatti, J. A.; Arantes, R. C.; Castro, F. de J. (2022). “O uso de recursos educacionais digitais no ensino de Biologia: contribuições em tempos de pandemia”. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 6, n. 5, p. 374.

Hitzschky, R. A.; Lima, C. A.; Arruda, J. S.; Souza, D. C.; Siqueira, L. M. R. Castro Filho, J. A. (2018). “A utilização de recursos educacionais digitais no ambiente escolar: da formação continuada à vivência tecnológica”. VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE/WIE).

Queiros, L. M.; Gomes, A. S.; Pereira, J. W.; De Castro Filho, J. A; Neto, D. F. da S. (2022). “Enigmas de Yucatàn: Recurso Educacional Digital para o Ensino de Geometria Espacial”. Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE.

Schelemmer, E.; Menezes, J.; Wildner, C. F. (2020). “Ensino e Aprendizagem no Mundo Digital: Educação OnLIFE em Tempos de Pandemia”. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. p. 1-28.

Souza, M. F. C.; Castro Filho, J. A.; Hitzschky, R. A.; Lima, C. A.; Oliveira, C. O. S.; Germano, A.; Mourao, J. A. F.; Bezerra, E. L. C. (2021). “Explorando as Potencialidades Pedagógicas e a Portabilidade de Recursos Educacionais Digitais (RED) do Repositório Athena”. In: VI Congresso sobre Tecnologias na Educação, Mossoró. Anais do VI Congresso sobre Tecnologias na Educação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira da Computação. v. 1. p. 501-507.
Published
2024-11-04
HITZSCHKY, Rayssa A.; FREIRE, Raquel S.; CASTRO FILHO, José Aires de. Pedagogical practices with Portuguese Language Digital Educational Resources (DER): reflections on classroom experiences in the early years of Elementary School. In: WORKSHOP ON TRANSFORMATIVE STRATEGIES AND INNOVATION IN EDUCATION (WETIE), 2. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 1-9. DOI: https://doi.org/10.5753/wetie.2024.245438.