Exploring the Potential of Generative AI in Mathematics Education: A Proposal for Digital Educational Material

  • Silvino Marques da Silva Junior Federal Institute of Piauí http://orcid.org/0000-0001-7610-5157
  • Gildon César de Oliveira Federal Institute of Piauí
  • Fabio Pinheiro Luz Federal Institute of Piauí

Abstract


This paper presents a proposal for a Digital Educational Material (DEM) titled "Mathematics with AI", aimed at training mathematics teachers in the use of Generative AIs for teaching. The proposed DEM includes both theoretical and practical foundations on available AI technologies, examples of activities for different educational levels, and addresses ethical issues concerning the use of AI in the classroom. The conclusion emphasizes the importance of teacher training for the effective use of these technologies, while also suggesting future work to overcome the identified technical and ethical challenges.
Keywords: education, mathematics, generative ai, digital educational material

References

Barbosa, C. R. A. C. Transformações no Ensino-Aprendizagem com o uso aa Inteligência Artificial: Revisão Sistemática da Literatura. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 4, n. 5, p. e453103, 2023. DOI: 10.47820/recima21.v4i5.3103.

Grande, T. P. F. et al. Cybersêniors multiplicadores na EaD: construção de um material educacional digital. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 63–72, 2023. DOI: 10.22456/1679-1916.129150.

Lima, M. G.; Rocha, A. A. S. As Tecnologias Digitais no Ensino de Matemática. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 8, n. 5, p. 729–739, 2022. DOI: 10.51891/rease.v8i5.5513.

Melo, N. J. G. et al. Tecnologias na educação e os desafios do uso da inteligência artificial: ética e perspectivas. Revista Acadêmica da Lusofonia, v. 1, n. 2, p. 1-14, 2024.

Padilha, A. da S. C.; Sutil, N. Comunidades de prática de professores de ciências na perspectiva da teoria do agir comunicativo e o ChatGPT. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, v. 11, n. 27, p. 289-309, 2024.
Published
2024-11-04
SILVA JUNIOR, Silvino Marques da; OLIVEIRA, Gildon César de; LUZ, Fabio Pinheiro. Exploring the Potential of Generative AI in Mathematics Education: A Proposal for Digital Educational Material. In: WORKSHOP ON TRANSFORMATIVE STRATEGIES AND INNOVATION IN EDUCATION (WETIE), 2. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 65-68. DOI: https://doi.org/10.5753/wetie.2024.245524.