Hackathon das Vertentes: competition for innovation in education with the development of computational artifacts

  • Carolaine Gabrielle dos Santos Barbosa UFSJ
  • Dárlinton Barbosa Feres Carvalho UFSJ https://orcid.org/0000-0003-3844-0178
  • Cláudio Eduardo de Souza UFSJ / UNIPTAN
  • Mayara Haddad Borges UNIPTAN
  • Celso Luiz de Souza IF Sudeste MG

Abstract


In response to the emergency caused by the COVID-19 pandemic, a hackathon event was proposed to promote innovations in education through the development of computational artifacts. This article presents the proposed event, organized by a strategic alliance formed by the local innovation ecosystem, underlining its main results. It is worth mentioning the registration of 68 students from different cities in Brazil. Through the initial assessment, 36 participants were selected for a 5-day immersion journey. On the last day, seven projects were presented, being the best three awarded. Participants evaluated the event through questionnaires, granting it an NPS® Score of 76.
Keywords: hackathon, COVID-19, education, innovation

References

Banfield, R., Lombardo, C. T., Wax, T. (2015), Design Sprint: A Practical Guidebook for Building Great Digital Products, O′Reilly, 1st edition.

Brasil. Presidência da República. Lei nº 11.243, de 11 de janeiro de 2016. Brasília, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13243.htm Acesso em: 27/03/2021.

Brasil. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 Acesso em: 27/03/2021.

Cardoso, A., Kirner, C., Frango, I., Tori, R. (2017). O Desafio de Projetar Recursos Educacionais com uso de Realidade Virtual e Aumentada. In: Anais do WORKSHOP DE DESAFIOS DA COMPUTAÇÃO APLICADA À EDUCAÇÃO (DESAFIE!), 6., 2017, São Paulo. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017. DOI: https://doi.org/10.5753/desafie.2017.3109

Correa, A.C.G., Seabra, R.D., Ferraz, D.P.A. (2018). Desenvolvimento de uma Plataforma Digital com Ênfase em Tecnologia, Educação e Diversidade. Revista de Sistemas e Computação, Salvador, v. 8, n. 2, p. 213-233, jul./dez. 2018.

Oliveira, N. Viterbo, J., Boscarioli, C. (2020) Um estudo sobre apropriação tecnológica no fomento à hospedagem alternativa em cidades de pequeno porte. In Anais do I Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade, June 30, 2020, Cuiabá, Brasil. SBC, Porto Alegre, Brasil, 122-129.

Osterwalder, A., Pigneur Y. (2010), Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, John Wiley & Sons.

Osterwalder, A., Pigneur Y., Bernarda, G., Smith, A. (2014), Value proposition design: How to create products and services customers want, John Wiley & Sons.

Pimentel, M., Carvalho, F.S.P. (2020), Princípios da Educação Online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! In SBC Horizontes, maio 2020. ISSN 2175-9235. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacao-online>. Acesso em: 24 de Março de 2021.

Pimentel, M., Filippo, D., Santoro, F. M. (2020) Design Science Research: fazendo pesquisas científicas rigorosas atreladas ao desenvolvimento de artefatos computacionais projetados para a educação. In: JAQUES, Patrícia Augustin; PIMENTEL, Mariano; SIQUEIRA; Sean; BITTENCOURT, Ig. (Org.) Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Concepção de Pesquisa. Porto Alegre: SBC, 2020. (Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação, v. 1) Disponível em: <https://metodologia.ceie-br.org/livro-1/>.

Verschoore, J. R. (2020). A COORDENAÇÃO DE ESFORÇOS COLETIVOS PARA ENFRENTAR A PANDEMIA DO NOVO CORONAVÍRUS: UM ESTUDO DE CASO SOBRE O HACKATHON HACK FOR BRAZIL | COVID-19. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), 26(2), 238-264. Epub September 04, 2020. https://doi.org/10.1590/1413-2311.283.103388

World Bank (2020), The COVID-19 Pandemic: Shocks to Education and Policy Responses, World Bank, Washington, DC. DOI: https://doi.org/10.1596/33696
Published
2021-07-19
BARBOSA, Carolaine Gabrielle dos Santos; CARVALHO, Dárlinton Barbosa Feres; SOUZA, Cláudio Eduardo de; BORGES, Mayara Haddad; SOUZA, Celso Luiz de. Hackathon das Vertentes: competition for innovation in education with the development of computational artifacts. In: WORKSHOP ON THE IMPLICATIONS OF COMPUTING IN SOCIETY (WICS), 2. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 67-77. ISSN 2763-8707. DOI: https://doi.org/10.5753/wics.2021.15965.