Recommendation Systems and Ethnoeducation in Brazil: Challenges and Inclusive Potential

  • Lucas Nóbrega de Araújo UEPB
  • Janderson Jason Barbosa Aguiar UEPB

Abstract


By personalizing content, recommender systems can transform educational experiences; however, cultural biases may undermine inclusion and interculturality. This position paper discusses the impact of these systems on ethnoeducation in Brazil, highlighting their potential to enhance cultural diversity and the ethical and technical challenges they pose. We argue that their adoption requires strategies to ensure ethnic and linguistic representation. To this end, we suggest proposals for developing culturally responsive recommender systems, contributing to the debate on educational artificial intelligence aligned with cultural plurality and equity.

References

Aguiar, J. J. B. (2023a). Inteligência artificial e tecnologias digitais na educação: Oportunidades e desafios. Open Minds International Journal, 4(2), 183–188. DOI: 10.47180/omij.v4i2.215

Aguiar, J. J. B. (2023b). Sistemas de Recomendação e sua Contribuição para a Integração Regional na América Latina. Anais do XIX Congresso Internacional FoMerco (Fórum Universitário Mercosul), João Pessoa, Brasil. [link]

Aguiar, J. J. B. (2024). ChatGPT as an educational support tool: An analysis of its potential in the teaching and learning process. Caderno Pedagógico, 21(2), e2660. DOI: 10.54033/cadpedv21n2-019

An, Y., Tan, Y., Sun, X., & Ferrari, G. (2024). Recommender System: A Comprehensive Overview of Technical Challenges and Social Implications. IECE Transactions on Sensing, Communication, and Control, 1(1), 30–51. DOI: 10.62762/TSCC.2024.898503

Borges, A. (2024). Projeto “Conexão Povos da Floresta” proporciona conectividade para quilombolas da Amazônia Legal. CONAQ. [link]

Caicedo-Ortiz, J. A., & Castillo-Guzmán, E. (2021). Caleidoscopio del racismo escolar. Saberes, pedagogías, conmemoraciones e iconografías. Nodos y Nudos, 7(50). DOI: 10.17227/nyn.vol7.num50-12585

Candido, L., Barbosa, C., & Costa, E. (2024). Análise de ferramentas para detecção de textos científicos gerados por Inteligência Artificial (ChatGPT). Anais do V Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade, (pp. 145-152). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wics.2024.2929

Cantillo, Y. P. (2023). Etnoeducación: una alternativa para la formación afrodescendiente colombiana. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 4(7), 63–71. DOI: 10.59654/szcc7m87

Coelho, G. B., & Costa, E G. da. (2023). Centralização da produção de CT&I no Brasil: obstáculos ao desenvolvimento científico e tecnológico nacional. Século XXI – Revista De Ciências Sociais, 13(1), 69–89. DOI: 10.5902/2236672586447

Costa Júnior, J. F., Lopes, L. C. L., Santos, M. M. de O., Reinoso, L. F., Freire, K. M. de A., Reis Neto, R. A. dos, Moraes, L. S., & Ribeiro, R. da M. (2024). A inteligência artificial como ferramenta de apoio à inclusão. Cuadernos De Educación Y Desarrollo, 16(4), e4076. DOI: 10.55905/cuadv16n4-161

De Araújo Neto, R. J., & Aguiar, J. J. B. (2024). The impacts of the General Data Protection Law (LGPD) on information security: A literature review. Revista de Gestão e Secretariado, 15(2), e3442. DOI: 10.7769/gesec.v15i2.3442

Felfernig, A., Wundara, M., Tran, T. N. T., Polat-Erdeniz, S., Lubos, S., El Mansi, M., Garber, D., & Le, V. M. (2023). Recommender systems for sustainability: overview and research issues. Frontiers in Big Data, 6, 1284511. DOI: 10.3389/fdata.2023.1284511

Ferraro, A., Ferreira, G., Diaz, F., & Born, G. (2024). Measuring Commonality in Recommendation of Cultural Content to Strengthen Cultural Citizenship. ACM Transactions on Recommender Systems, 2(1), 1–32. DOI: 10.1145/3643138

Freire, P. (2019). Pedagogia do oprimido. 84. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz & Terra. ISBN 978-85-7753-418-0.

Gandra, A. (2024). Mais de 1 mil comunidades tradicionais da Amazônia já têm internet: Projeto quer levar conectividade a 4.537 populações. Agência Brasil. [link]

García-Perales, N., Hernández-Rincón, M. L., & Suárez-Lantarón, B. (2025). Docentes y tecnología: ¿cómo enfrenta el futuro profesorado el uso de la Inteligencia Artificial? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28(1), 155–168. DOI: 10.6018/reifop.638431

Guesser, S. Z. P., & Hobold, M. S. (2024). Estado do conhecimento: contributos para o desenvolvimento da formação continuada intercultural de professores/as. Práxis Educativa, 19, 1–24. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.19.22857.017

Gupta, M., Parra, C. M., & Dennehy, D. (2022). Questioning Racial and Gender Bias in AI-based Recommendations: Do Espoused National Cultural Values Matter? Information Systems Frontiers, 24(5), 1465–1481. DOI: 10.1007/s10796-021-10156-2

Ibrahim, O. A. S., Younis, E. M. G., Mohamed, E. A., & Ismail, W. N. (2025). Revisiting recommender systems: an investigative survey. Neural Computing and Applications. DOI: 10.1007/s00521-024-10828-5

Jara, I., & Ochoa, J. M. (2020). Usos y efectos de la inteligencia artificial en educación. Inter-American Development Bank. DOI: 10.18235/0002380

Jesus, E. (2024). Responsabilidade Moral Distribuída: Contribuições para o Debate sobre Inteligência Artificial Ética e Responsável. Anais do V Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade, (pp. 89-96). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wics.2024.2109

Lampou, R. (2023). The integration of artificial intelligence in education: opportunities and challenges. Review of Artificial Intelligence in Education, 4(00), e015. DOI: 10.37497/rev.artif.intell.educ.v4i00.15

Liu, B. L., Morales, D., Roser-Chinchilla, J., Sabzalieva, E., Valentini, A., Vieira do Nascimento, D., & Yerovi, C. (2023). Harnessing the era of artificial intelligence in higher education: a primer for higher education stakeholders. UNESCO. [link]

Moradi, A., Neophytou, N., Carichon, F., & Farnadi, G. (2024). Embedding Cultural Diversity in Prototype-based Recommender Systems. arXiv preprint arXiv:2412.14329. [link]

Moraes, N. R., & Souza, F. C. (2022). Etnoeducação e educação básica diferenciada para povos indígenas e comunidades quilombolas no Brasil: um desafio para a promoção do etnodesenvolvimento. Educação, 47(1), e106/1–40. DOI: 10.5902/1984644464516

Niemiec, W., Borges, R., & Barone, D. (2022). Artificial intelligence discrimination: how to deal with it?. Anais do III Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade, (pp. 93-100). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wics.2022.222604

Ożegalska-Łukasik, N., & Łukasik, S. (2023). Culturally Responsive Artificial Intelligence – Problems, Challenges and Solutions. Intercultural Relations, 7(2(14)), 106–119. DOI: 10.12797/RM.02.2023.14.07

Porcaro, L., Castillo, C., Gómez, E., & Vinagre, J. (2023). Fairness and diversity in information access systems. arXiv preprint arXiv:2305.09319. [link]

Protopapa, A. (2024). Cultural Content and Recommendation: A study of Metrics and Impact (Dissertation). KTH, School of Electrical Engineering and Computer Science (EECS). [link]

Ricci, F., Rokach, L., & Shapira, B. (2022). Recommender Systems Handbook. Springer US. ISBN 978-1-0716-2197-4. DOI: 10.1007/978-1-0716-2197-4

Santos, R. S., De Lima, L. F., & Magalhães, C. (2023). The Perspective of Software Professionals on Algorithmic Racism. ACM/IEEE International Symposium on Empirical Software Engineering and Measurement (ESEM), 1–10. DOI: 10.1109/ESEM56168.2023.10304856

Santos, R., & Comarela, G. (2024). Development of an Equity Strategy for Recommendation Systems. Anais do V Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade, (pp. 24-35). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wics.2024.1975

Sarwari, A. Q., Javed, M. N., Adnan, H. M., & Wahab, M. N. A. (2024). Assessment of the impacts of artificial intelligence (AI) on intercultural communication among postgraduate students in a multicultural university environment. Scientific Reports, 14, 13849. DOI: 10.1038/s41598-024-63276-5

Silva, F. L., Slodkowski, B. K., Silva, K. K. A., Cazella, S. C. (2023). A systematic literature review on educational recommender systems for teaching and learning: research trends, limitations and opportunities. Education and Information Technologies, 28(3), 3289–3328. DOI: 10.1007/s10639-022-11341-9

Suárez-Baquero, D. F. M. (2024). Decolonizing nursing knowledge: Challenging Eurocentrism centering Global South voices. Nursing Outlook, 72(4), 102197. DOI: 10.1016/j.outlook.2024.102197

Teixeira, R. (2023). Diretrizes Ético-Jurídicas para o Design e Uso de Inteligência Artificial na Administração Pública. Anais do IV Workshop sobre as Implicações da

Computação na Sociedade, (pp. 123-130). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wics.2023.229812

Tsai, C-W., Ma, Y-W., Chang, Y-C., & Lai, Y-H. (2022). Integrating Multiculturalism Into Artificial Intelligence-Assisted Programming Lessons: Examining Inter-Ethnicity Differences in Learning Expectancy, Motivation, and Effectiveness. Frontiers in Psychology, 13, 868698. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.868698

Vera, M. M. S. (2024). La inteligencia artificial como recurso docente: Usos y posibilidades para el profesorado. Educar, 60(1), 33–47. DOI: 10.5565/rev/educar.1810
Published
2025-07-20
ARAÚJO, Lucas Nóbrega de; AGUIAR, Janderson Jason Barbosa. Recommendation Systems and Ethnoeducation in Brazil: Challenges and Inclusive Potential. In: WORKSHOP ON THE IMPLICATIONS OF COMPUTING IN SOCIETY (WICS), 6. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 235-246. ISSN 2763-8707. DOI: https://doi.org/10.5753/wics.2025.8102.