The Digital Transformation of the PNLD and its potential impacts on brazilian public education

  • André Almeida Silva UFAL
  • José Vitor de Abreu Silva UFAL
  • Nathália Meneses Alves UFAL
  • Estefany Mathias Alves UFAL
  • André Magno Costa de Araújo UFAL

Abstract


This study addresses the digital transformation of the National Textbook and Educational Material Program (PNLD) and its impacts on Brazilian public education. The research explores how digitalization has improved the program’s stages, from the pedagogical evaluation of materials to their distribution and use in schools. The implementation of digital platforms has promoted greater efficiency, transparency, and autonomy for managers and educators, optimizing the selection of educational materials. However, challenges remain, such as technological infrastructure in schools and the need for continuous teacher training. The study concludes that the modernization of PNLD is essential to ensure high-quality, inclusive education aligned with contemporary educational needs.

References

AgênciaGov (2024). Investimento do MEC em livro didático é 79% maior em 2024 — agência gov. Disponível em: [link]. Accesso em mar. 2024.

Ambrosim, I. (2024). A tecnologia nas práticas pedagógicas da educação. Revista Tópicos, 2(7):1–12.

Barbosa, M. L. d. O., Marín-Suelves, D., Becerra-Brito, C. V., and Torres, A. C. (2023). Materiais didáticos digitais para o ensino/aprendizagem das ciências naturais: uma análise bibliométrica. Texto Livre, 16:e46865.

Castellano, P., Menezes, K., Peres, L., Derenievicz, G., Castilho, M., Rodrigues, N., da Cruz, S., and Pereira, R. (2023). Do social ao técnico: Uma análise sociotécnica para a otimização da logística do programa nacional do livro e do material didático. In Workshop de Computação Aplicada em Governo Eletrônico (WCGE), pages 153–164. SBC.

Da Silva, J. J. G., De Oliveira, M. L., and Da Silva, W. (2024). Tecnologias educacionais e personalização do ensino: Desafios e oportunidades. RCMOS-Revista Científica Multidisciplinar O Saber, 1(1).

De Albuquerque, E. B. C. and Ferreira, A. T. B. (2019). Programa nacional de livro didático (pnld): mudanças nos livros de alfabetização e os usos que os professores fazem desse recurso em sala de aula. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 27(103):250–270.

De Cássia Bortolini, F. and De Lima, J. F. L. (2024). Evolução das tecnologias educacionais e a formação de professores/as no contexto escolar. REVISTA INTERSABERES, pages e24tl4020–e24tl4020.

Dos Santos Campos, É. R., Dos Santos, A. P., Olinda, A. L. S., de Melo Marinato, C. F., Malta, D. P. d. L. N., Ambrosim, D. S., and Barbosa, T. O. (2024). Uso de plataformas digitais e ambientes virtuais de aprendizagem na formação de professores. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 10(10):3824–3843.

Fernandes, A. B., Ernandes, I., de Carvalho Mendes, M. L., da Silva Pereira, P. R., De Castro Campos, E., and Romão, A. A. (2025). Ia e gestão educacional: O futuro da tomada de decisão baseada em dados. ARACÊ, 7(1):4011–4024.

Ferreira, S. M. L. and de Carvalho, C. H. A. (2024). Financiamento dos programas universais do governo federal à educação básica (2003-2023). Boletim de Conjuntura (BOCA), 17(51):651–673.

FNDE (2023a). Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. escolha PNLD 2023 - Obras Pedagógicas. Disponível em: [link]. Acesso em: 27 mar. 2025.

FNDE (2023b). Histórico — Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Disponível em: [link]. Acesso em 15 de mar. 2025.

Lima, M. G. M., da Silva Franqueira, A., Gomes, A. J. F., Portes, C. S. V., Mcauchar, E. C. C., Lordes, J. B. B., Maciel, R. C. A., and Araujo, T. d. S. F. (2024). O novo modelo educacional: Vantagens e desafios do ambi-ente digital no espaço tecnológico. Revista Políticas Públicas & Cidades, 13(2):e1244–e1244.

Lima, N. R. and Ciasca, M. I. F. L. (2020). História da avaliação pedagógica do livro e do material didático no brasil. Research, Society and Development, 9(3):e90932509–e90932509.

Marques, L. et al. (2023). Evolução da garantia de acessibilidade no programa nacional do livro didático brasileiro. In Anais do 10º Congresso Brasileiro de Educação Especial, São Carlos. Galoá. Acesso em: 26 mar. 2025.

MEC (2023). Ministério da Educação. Avaliação Pedagógica no PNLD. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 mar. 2025.

Mill, D. (2024). Transformação digital e educação híbrida na américa latina: um olhar sobre desafios e estratégias. Educação em Revista, 40:e52423.

Moreira, J. and Grin, E. J. (2023). Federalismo e educação: o papel do fnde na educação básica no município de são paulo, a partir do pnae e do pnld. FGV RIC Revista de Iniciação Científica, 4(1).

Praciano, A. (2022). Interatividade no pnld 2024: O que você precisa saber. Acesso em: 26 mar. 2025.

Secchin, R. D., Marques, D. R. P. T., da Rocha, K. R., Nogarol, L. B., Gonçalves, M. C., Rocha, M., Campanharo, P. S. Q., and Matavelli, S. P. S. (2024). A integração de tecnologias de inteligência artificial no currículo: Implicações para a formação de professores. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 10(10):4082–4103.

Sena, K. R., Lima, A. G., and Dos Santos Silva, F. (2024). A transformação digital na educação: Desafios e oportunidades para o século xxi. Revista Educação Contemporânea, 1(2 dez):137–142.

Silva, A., Araújo, A., Araújo, R., Cantarino, R., and Silva, A. (2024). Desenvolvimento de soluções computacionais voltadas para a transformação digital de políticas públicas: A experiência da avaliação pedagógica do pnld. In Anais do XII Workshop de Computação Aplicada em Governo Eletrônico, pages 222–229, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Silva, A. A., de Menezes Alves, N., de Fátima Silva, L., Araújo, R. D., and de Araújo, A. M. C. (2023). Gestão de projetos de software centrada no usuário para melhoria da experiência de uso no pnld avaliação. In Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC), pages 35–38. SBC.

Vasconcelos, E. (2024). Nic.br. conexão adequada chega a apenas 11% das escolas com mais alunos. Acesso em: 29 mar. 2025.
Published
2025-07-20
SILVA, André Almeida; SILVA, José Vitor de Abreu; ALVES, Nathália Meneses; ALVES, Estefany Mathias; ARAÚJO, André Magno Costa de. The Digital Transformation of the PNLD and its potential impacts on brazilian public education. In: WORKSHOP ON THE IMPLICATIONS OF COMPUTING IN SOCIETY (WICS), 6. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 296-305. ISSN 2763-8707. DOI: https://doi.org/10.5753/wics.2025.9294.