Data Visualization on the Conecta PNE Platform: Technical Challenges and Implementation Modifications
Abstract
This article describes the process of analyzing and proposing new charts and visualizations for Conecta PNE, a platform by the Brazilian Ministry of Education that monitors the National Education Plan and subnational education plans. The analysis considers the Graphic Semiotics proposed by Bertin, discusses data neutrality, and is based on Brazilian studies on data visualization to revise the visual representations of the project. As a result, we present a comparison of the versions and their improvements.
References
Cunha Lima, R.; Miranda, E.; Ranoya, G.; Andrade, R. e Medeiros, R. (2022) "Novas frentes de pesquisa em visualização da informação - os caminhos e as questões que desaguam no Laboratório de Visualização e Sentidos do Nordeste". São Paulo: Blucher.
Giannella, J; Medeiros, R.P (Orgs). (2023) "Dataviz em perspectiva: ensino e prática profissional da visualização da dados no design brasileiro". Rio de Janeiro: Editora Rio Books, ISBN: 859497082X.
Medeiros, R. P. (2023) "Proposta metodológica para disciplinas de projeto de visualização de dados", In: Giannella, J; Medeiros, R.P (Orgs). Dataviz em perspectiva: ensino e prática profissional da visualização da dados no design brasileiro. p. 72. Rio de Janeiro: Editora Rio Books. ISBN: 859497082X.
Prado, J. C; Marzal, M.A. (2013) “Incorporating Data Literacy into Information Literacy Programs: Core competencies and contents”. Libri, v. 63, n. 2, p. 123-134.