ASCIIMATH and SONORAMAT: Learning mathematics by visually impaired people in the online environment using digital technologies

Abstract


Distance Learning (EAD) is increasingly popular, especially in mathematics teaching. This research investigates the acceptance of digital tools, such as ASCIIMATH and SONORAMAT, in a Virtual Learning Environment, based on the Technology Acceptance Model (TAM). Student teachers from a national course on the Application of Computational Tools to Support Mathematics Teaching for Students with Visual Impairments were studied. The methodology included a qualitative case study stage and a quantitative stage with questionnaires. The results indicate the importance of assistive technologies in teaching mathematics. The results of this investigation allowed us to better understand the phenomenon of adoption of assistive technologies, and thus develop strategies to improve inclusive teaching, to reduce dropout rates and improve the enrollment of students in virtual learning environments.

Keywords: accessibility, visual impairment, assistive technologies

References

AMORIM, Marília Rafaela Oliveira Requião Melo Amorim. Tecnologias assistivas para a permanência de estudantes com deficiência visual em tempos de pandemia: relatos de experiência de estudantes universitários. 152f. Dissertação [Mestrado em Educação] – Universidade Católica de Brasília, 2021.

BARBOSA, L. A inserção do Pensamento Computacional na Base Nacional Comum Curricular: reflexões acerca das implicações para a formação inicial dos professores de matemática. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 889-898. DOI: 10.5753/cbie.wie.2019.889.

BORGES, J. A. S. Do Braille ao Dosvox – diferenças nas vidas dos cegos brasileiros, Rio de Janeiro: UFRJ/COPPE, 2009.

CAMPOS, F.C.A. et al. Cooperação e aprendizagem on-line. Rio de Janeiro, DP&A Editora, 2003.

DAVIS, F., (1986). A technology acceptance model for empirically testing new end user information systems: theory and results, tese de doutorado, MIT, Boston, MA.

de Carvalho B, M., dos Santos M, A. P., & Zulatto, R. B. A. (2020). Educação a distância online. Autêntica Editora.

DIAS, A. et al. JOGAVOX: uma abordagem de aprendizagem colaborativa com pessoas deficientes visuais. Rio de Janeiro: NCE, UFRJ, 2015. 14 p. (Relatório Técnico, 03/15)

DIAS, A.F.S., FRANÇA, J.B.; BORGES, M.R.S., SILVA, M.F. Tecnologia Assistiva e Aprendizagem Colaborativa: Um survey com deficientes visual em ambiente virtual de aprendizagem a partir do Modelo TAM, Nuevas Ideas en Informática Educativa - TISE 2013, Porto Alegre – RS.

GRAY, J. (2007), "ASCIIMathML: now everyone can type MathML", MSOR

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopses Estatísticas da Educação Básica 2023, Brasília: Inep, 2024.

MANNILA, L., Dagiene, V., Demo, B., Grgurina, N., Mirolo, C., Rolandsson, L., & Settle. (2014) A. Computational Thinking in K-9 Education. In: Proceedings of the Working Group Reports of the 2014 on Innovation & Technology in Computer Science Education Conference, 2014, New York, USA: ACM. p. 1-29

MELO, A. H.; FERNANDES, C. A. B.; JARDIM, M. S. S.; BARRETO, R. S. Modelo 3C de Colaboração aplicado ao uso de um repositório para o desenvolvimento de interfaces para autistas. CSBC 2017 - Anais do SBSC - Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos, 2017.

MELO, A. M. (2014). Acessibilidade e inclusão digital. Livro dos Tutoriais do XIII Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, 29-54.

O IBC. Apresentação, 2021. Disponível em: [link]. Acesso em: 13 jul. 2024

OLIVEIRA, D. C. A.; BORGES , J. A. DOS S.; ALVES, F. E. DE O. DA S. Deficiência e tecnologia assistiva: um olhar para a sociedade. Revista Scientiarum Historia, v. 2, p. 8, 13 dez. 2019.

SANTOS, A. C., Brito, L. S., & da Silva Dias, A. F. (2023). Análise de ferramentas digitais colaborativas para pessoas com deficiência visual. Revista Scientiarum Historia, 1, e399-e399.

SONORAMAT 1.0, Acessibilidade para Matemática, 2019. Disponível em: [link]. Acesso em: 04 jul. 2024.

TORRES, J. P., & SANTOS, V. (2015). Conhecendo a deficiência visual em seus aspectos legais, históricos e educacionais. Educação, Batatais, 5(2), 33-52.

WING, Jeannette M. Pensamento computacional. Educação e Matemática 162 (2021): 2-4.
Published
2024-11-04
SANTOS, Andreza C.; DIAS, Angélica. ASCIIMATH and SONORAMAT: Learning mathematics by visually impaired people in the online environment using digital technologies. In: WORKSHOP ON INFORMATICS IN INCLUSIVE EDUCATION (WIEI), 1. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 93-102. DOI: https://doi.org/10.5753/wiei.2024.245660.