Despertando o Interesse de Mulheres para os Cursos em STEM
Abstract
This article presents initiatives aimed at promoting female participation in STEM fields, with the goal of encouraging more women to pursue careers in these areas. One of these initiatives is the Emílias – Armação em Bits Project, which organizes workshops in schools. Additionally, a podcast has been created to foster interaction between young people and professionals in the field of computing, while also contributing to the establishment of female role models in the industry. The results of these initiatives have been promising, as 70.6% of the students who participated in the workshops expressed an interest in computing. Furthermore, according to Spotify, the podcast's audience consists of 53% females, 44% males, and 3% unspecified, indicating that it has successfully reached a female demographic.
References
Cardoso, Ana Cristina Pinheiro da Silva Rodrigues (2020). Educação STEM na aprendizagem da eletricidade: um trabalho com alunos do 9.º ano. 2020. 166 f. Dissertação (Mestrado) Curso de Ensino de Física e de Química, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/47065. Acesso em: março/2023.
Crestani, K. C., Lay, M. C., & Bolfe, J. S. (2019). O Uso De Podcast Como Ferramenta De Ensino/Aprendizagem No Aluno De Licenciatura. Caderno PAIC, 20(1), 499–514. Disponível em: https://cadernopaic.fae.edu/cadernopaic/article/view/373. Acesso em fevereiro/2023.
Hoger, Mayara Dal Vesco; Amador, Bruna Oenning; Turato, Patricia Abe; Santos, Lara Morgado Da Silva; Berardi, Rita Cristina Galarraga; Bim, Silvia Amélia (2022). Desconstruindo Estereótipos em uma Oficina de Criptografia para Docentes da Educação Básica. In: Women In Information Technology (WIT), 16., 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. p. 191-196. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2022.223316.
Lima, Waleska Gonçalves De; Maciel, Cristiano; Casagrande, Ana Lara; Sassi, Sabrina Bourscheid; Nunes, Maria Fernanda Abalem Franca (2022). STEAM, Gênero e Ensino Médio: ações da extensão em parceria com o Meninas Digitais Mato Grosso. In: Women In Information Technology (WIT), 16., 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 251-256. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2022.222927.
Machado, M.; Ferreira Lima, E (2020). Energéticas: Uma proposta para promoção da igualdade de gênero junto a alunas do ensino médio. Anais Do Salão Internacional De Ensino, Pesquisa E Extensão, V. 10, N. 3, 14 Fev. 2020.
Medeiros, Ana; Ferreira, Isadora B. M. C.; Fonseca, Lucas; Rolim, Cledja (2022). Percepções sobre a tecnologia da informação por alunas de ensino médio: um estudo sobre gênero e escolhas profissionais. In: Women In Information Technology (WIT), 16., 2022, Niterói.Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. p. 122-132. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2022.222780.
ONU Mulheres brasil. Debate Meninas na Ciência (2019). Realização: Rio de Janeiro, 11/fevereiro/2019. Disponível em: [link]. Acesso em: fevereiro/2023.
Organização das Nações Unidas (ONU) (2015). Programa das Nações Unidas para o desenvolvimento (PNUD). Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/ods5/. Acesso em: março/2023.
Quadros, M.R (2019). O podcast como ferramenta de comunicação organizacional: tendências e possibilidades. In: Scheid, D.; Machado, J.; Pérsigo, P.M. Tendências em comunicação organizacional: temas emergentes no contexto das organizações: Santa Maria: Facos-UFSM, 2019.
Ramos, Ana Isabela M.; Araújo, Fabíola O (2022). Questões de Gênero e a Evasão de Mulheres nos Cursos de Computação: Um Estudo de Caso na Região Metropolitana de Belém. In: Women In Information Technology (WIT), 16., 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. p. 239-244. ISSN 27638626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2022.223115.
Ribeiro, Laura; Barbosa, Glívia ; Silva, Ismael ; Coutinho, Flávio ; Santos, Natália (2019). Um Panorama da Atuação da Mulher na Computação. In: Women In Information Technology (WIT), 13., 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 1-10. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2019.6707.
Sampaio, Caroline Martins; Venturini, Marco Aurélio Diana; Borges, Vanessa dos Anjos (2020). Incentivos à participação feminina na área da ciência da computação. Revista alomorfia, v. 4, n. 2, p. 67-85, 29 dez. 2020.
Santana, Laura Isabel D. De; Silva, Verônica Maria L (2020). Projeto Mulheres na Computação – UFERSA: um relato das ações realizadas e seus impactos na comunidade Pau dos Ferros. I Edição Pocket Encontro De Computação Do Oeste Potiguar (ECOP 2020). 21 a 23 de outubro de 2020. Disponível em: [link]. Acesso em: fevereiro/2023.
Souto, D. C. ., & Souto, R. C. . (2022). Importância Das Iniciativas De Inserção De Meninas E Mulheres Na área de STEM no Brasil. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(10), 4319–4333. https://doi.org/10.51891/rease.v8i10.7478
Souza, Juliana Boanova; Loguercio, Rochele De Quadros (2021). Fome de quê? A [in]visibilidade de meninas e mulheres interditadas de atuarem na Educação das áreas Exatas. Ciência & Educação (Bauru) [online]. 2021, v. 27, e21069. ISSN 1980-850X. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1516-731320210069>. Acesso em: março/ 2023.
