The Scarcity of Structured Open Data in Latin American Countries with a Gender Focus in Higher Education
Abstract
This article analyzes the lack of structured open data in Latin American countries with a gender focus in STEM areas, through research on open data platforms on Higher Education. To this end, the challenges of obtaining this data were discussed, emphasizing the effort required to reuse and integrate the existing data, in order to integrate heterogeneous data and benefit future STEM research more broadly.
References
Alcantara, W., Bandeira, J., Barbosa, A., Lima, A., Ávila, T., Bittercourt, I., & Isotani, S. (2015). Desafios no uso de Dados Abertos Conectados na Educação Brasileira. In Anais do IV Workshop de Desafios da Computação aplicada à Educação, (pp. 11-20). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/desafie.2015.10036,
Bandeira, J., Ávila, T., Alcantara, W., Barbosa, A., Bittencourt, I. I., & Isotani, S. (2015). Dados abertos conectados para a educação. In Anais. Porto Alegre, RS: SBC. Recuperado de [link]
Berardi, R., Auceli, P., Maciel, C., Davila, G., Guzman, I., & Mendes, L. (2023). ELLAS: Uma plataforma de dados abertos com foco em lideranças femininas em STEM no contexto da América Latina. In Anais do XVII Women in Information Technology, (pp. 124-135). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2023.230764,
Berners-Lee, T. (2006) Linked Data. Disponível em: [link].
Brasil (2024) LAI para Cidadãos - Conheça seus direitos. Disponível em: [link].
CEUB (2024). Disponível em: [link].
Dados Abertos (2024). Disponível em [link].
Datos Abiertos (2024). Disponível em: [link].
Enap (2016). Elaboração de Plano de Dados Abertos. Diretoria de Comunicação e Pesquisa SAIS - Área 2-A - 70610-900 — Brasília, DF. Disponível em [link].
García-Holgado, A., Camacho Díaz, A., & García-Peñalvo, F. J. (2019). Engaging women into STEM in Latin America: W-STEM project In M. Á. Conde-González, F. J. Rodríguez-Sedano, C. Fernández-Llamas, & F. J. García-Peñalvo (Eds.), TEEM’19 Proceedings of the Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (Leon, Spain, October 16th-18th, 2019) (pp. 232-239). New York, NY, USA: ACM. doi10.1145/3362789.3362902
Granville, L. Z.; Batista, T. V. (2020) O papel das sociedades científicas. Computação e sociedade: a profissão, Cuiabá-MT: EdUFMT Digital, v. 1, 1ª edição, p. 177 - 193.
Inep (2024). Censo da Educação Superior. Disponível em: [link].
Maciel, C., Guzman, I., Berardi, R., Caballero, BB, Rodriguez-Rodriguez, N., Frigo, L., Salgado, L., Jimenez, E., Bim, SA e Tapia, PC (2023) Plataforma de dados abertos para promover políticas de igualdade de gênero em STEM, em Anais do Western Decision Sciences Institute (WDSI). Abril de 2023. Portland Oregon, EUA.
Neves, O. M. D. C. (2013). Evolução das políticas de Governo aberto no Brasil. Anais do VI Congresso Brasileiro de Gestão Pública – CONSAD. Brasília, Brasil.
Noy, N. F.; Hafner, C. D. (1997) The state of the art in ontology design: A survey and comparative review. AI Magazine, vol. 18, p. 53–74.
Open Knowledge (2024). Open Definition - Defining Open in Open Data, Open Content and Open Knowledge. Disponível em [link].
Peru (2024). Ley de Gobierno Digital. Disponível em: [link].
PNDA (2024). Disponível em: [link].
Sayão, Luis Fernando; Sales, Luana Farias. (2014). Dados abertos de pesquisa: ampliando o conceito de acesso livre. RECIIS Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 76-92, jun.
SBC (2024). Educação Superior em Computação - Estatísticas. Disponível em: [link].
SUNEDU (2024). Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria - Informes Bienales. Disponível em: [link].
Thiollent, M. (2009). Metodologia de Pesquisa-ação. São Paulo: Saraiva.
Tonini, A. M.; Araújo, M. T. de. (2019) A participação das mulheres nas áreas de STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Revista de Ensino de Engenharia, v. 38, n. 3, p. 118-125. Disponível em: [link]. Acesso em: 25 agosto 2021.
TUNI (2024). Disponível em: [link].
UNESCO (2022). Approved programme and budget 2022-2025: first biennium 2022-2023. UNESCO, 7, place de Fontenoy, 75352 PARIS 07 SP. Disponível em: [link].
UNESCO (2024) Disponível em: [link].
GO-SPIN (2024) Disponível em: [link].
CORE DATA PORTAL (2024) Disponível em: [link].
Villanueva, E. R. T.; Taborga, S. V. (2017). Assessment of Media Development in Bolivia based on UNESCO's Media Development Indicators - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France and UNESCO Quito/ Representation for Bolivia, Colombia, Ecuador and Venezuela, p. 11-35. Disponível em: [link].
W3C (2014). Resource Description Framework (RDF). Disponível em: [link].
Bandeira, J., Ávila, T., Alcantara, W., Barbosa, A., Bittencourt, I. I., & Isotani, S. (2015). Dados abertos conectados para a educação. In Anais. Porto Alegre, RS: SBC. Recuperado de [link]
Berardi, R., Auceli, P., Maciel, C., Davila, G., Guzman, I., & Mendes, L. (2023). ELLAS: Uma plataforma de dados abertos com foco em lideranças femininas em STEM no contexto da América Latina. In Anais do XVII Women in Information Technology, (pp. 124-135). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2023.230764,
Berners-Lee, T. (2006) Linked Data. Disponível em: [link].
Brasil (2024) LAI para Cidadãos - Conheça seus direitos. Disponível em: [link].
CEUB (2024). Disponível em: [link].
Dados Abertos (2024). Disponível em [link].
Datos Abiertos (2024). Disponível em: [link].
Enap (2016). Elaboração de Plano de Dados Abertos. Diretoria de Comunicação e Pesquisa SAIS - Área 2-A - 70610-900 — Brasília, DF. Disponível em [link].
García-Holgado, A., Camacho Díaz, A., & García-Peñalvo, F. J. (2019). Engaging women into STEM in Latin America: W-STEM project In M. Á. Conde-González, F. J. Rodríguez-Sedano, C. Fernández-Llamas, & F. J. García-Peñalvo (Eds.), TEEM’19 Proceedings of the Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (Leon, Spain, October 16th-18th, 2019) (pp. 232-239). New York, NY, USA: ACM. doi10.1145/3362789.3362902
Granville, L. Z.; Batista, T. V. (2020) O papel das sociedades científicas. Computação e sociedade: a profissão, Cuiabá-MT: EdUFMT Digital, v. 1, 1ª edição, p. 177 - 193.
Inep (2024). Censo da Educação Superior. Disponível em: [link].
Maciel, C., Guzman, I., Berardi, R., Caballero, BB, Rodriguez-Rodriguez, N., Frigo, L., Salgado, L., Jimenez, E., Bim, SA e Tapia, PC (2023) Plataforma de dados abertos para promover políticas de igualdade de gênero em STEM, em Anais do Western Decision Sciences Institute (WDSI). Abril de 2023. Portland Oregon, EUA.
Neves, O. M. D. C. (2013). Evolução das políticas de Governo aberto no Brasil. Anais do VI Congresso Brasileiro de Gestão Pública – CONSAD. Brasília, Brasil.
Noy, N. F.; Hafner, C. D. (1997) The state of the art in ontology design: A survey and comparative review. AI Magazine, vol. 18, p. 53–74.
Open Knowledge (2024). Open Definition - Defining Open in Open Data, Open Content and Open Knowledge. Disponível em [link].
Peru (2024). Ley de Gobierno Digital. Disponível em: [link].
PNDA (2024). Disponível em: [link].
Sayão, Luis Fernando; Sales, Luana Farias. (2014). Dados abertos de pesquisa: ampliando o conceito de acesso livre. RECIIS Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 76-92, jun.
SBC (2024). Educação Superior em Computação - Estatísticas. Disponível em: [link].
SUNEDU (2024). Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria - Informes Bienales. Disponível em: [link].
Thiollent, M. (2009). Metodologia de Pesquisa-ação. São Paulo: Saraiva.
Tonini, A. M.; Araújo, M. T. de. (2019) A participação das mulheres nas áreas de STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Revista de Ensino de Engenharia, v. 38, n. 3, p. 118-125. Disponível em: [link]. Acesso em: 25 agosto 2021.
TUNI (2024). Disponível em: [link].
UNESCO (2022). Approved programme and budget 2022-2025: first biennium 2022-2023. UNESCO, 7, place de Fontenoy, 75352 PARIS 07 SP. Disponível em: [link].
UNESCO (2024) Disponível em: [link].
GO-SPIN (2024) Disponível em: [link].
CORE DATA PORTAL (2024) Disponível em: [link].
Villanueva, E. R. T.; Taborga, S. V. (2017). Assessment of Media Development in Bolivia based on UNESCO's Media Development Indicators - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France and UNESCO Quito/ Representation for Bolivia, Colombia, Ecuador and Venezuela, p. 11-35. Disponível em: [link].
W3C (2014). Resource Description Framework (RDF). Disponível em: [link].
Published
2024-07-21
How to Cite
HILDEBRAND, Nicole Denes; AMADOR, Bruna Oenning; MACIEL, Cristiano; BERARDI, Rita Cristina Galarraga.
The Scarcity of Structured Open Data in Latin American Countries with a Gender Focus in Higher Education. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 160-171.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2574.
