Inspiring Women in Technology: Educational Pathways and Impact

  • Larissa F. Rodrigues Moreira UFV
  • Liziane S. Soares UFV
  • Adriana Z. Martinhago UFV

Resumo


This paper presents initiatives aimed at fostering female involvement in the realm of computing and endeavoring to inspire more women to pursue careers in these fields. The Meninas++ Project coordinates activities at both the high school and higher education levels, facilitating dialogue between young women and computing professionals, and promoting female role models within the field. Our study demonstrated the significant impact of these activities on inspiring, empowering, and retaining female students in computing. Furthermore, higher education initiatives have fostered engagement among both women and men, promoting inclusivity, entrepreneurship, and collaboration to enhance women’s representation in the computing field.

Referências

Barioni, M., Faria, E., Lima, M., Oliveira, G., Pereira, F., Paulino, A., and Junqueira, M. (2022). Relato de experiência da criação do grupo #include<girls>: onde estamos agora e o que vem a seguir. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 245–250, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Bolan Frigo, L. and Araujo, A. (2023). Meninas digitais programa brasileiro por igualdade de gênero na área de TIC. In I Congreso internacional en Interculturalidad, Inclusión y Equidad en Educación. Ediciones Universidad de Salamanca (España).

Irion, C., Theodoro, L., Silva, F., and Pereira, J. (2023). Where are the marathon Girls?: An Analysis of Female Representation in the Brazilian ICPC Programming Marathons. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 263–271, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Novaes, T., Lins, K., Neto, A. S., Setti, M., and Emer, M. (2023). Despertando o Interesse de Mulheres para os Cursos em STEM. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 103–112, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Nunes, M., Rodrigues, L., Martinhago, A., Soares, L., and Reis, R. (2015a). Uma iniciativa para atrair as estudantes do ensino médio para a Área de Tecnologia da Informação. In Anais do XXI Workshop de Informática na Escola, pages 425–434, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Nunes, M. M., Rodrigues, L. F., Martinhago, A. Z., Soares, L. S., and Reis, R. C. D. (2015b). Meninas++: uma iniciativa para fomentar a participação feminina na área de computação. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, 3(1):58–78.

Ortiz-Martínez, G., Vázquez-Villegas, P., Ruiz-Cantisani, M. I., Delgado-Fabián, M., Conejo-Márquez, D. A., and Membrillo-Hernández, J. (2023). Analysis of the retention of women in higher education STEM programs. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1):101.

Santos, N. and Marczak, S. (2023). Fatores de Atração, Evasão e Permanência de Mulheres nas Áreas da Computação. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 136–147, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Publicado
21/07/2024
MOREIRA, Larissa F. Rodrigues; SOARES, Liziane S.; MARTINHAGO, Adriana Z.. Inspiring Women in Technology: Educational Pathways and Impact. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 325-330. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.1910.