Computing from a Queer Perspective: considering hacker and maker spaces

  • Leander Cordeiro de Oliveira UTFPR
  • Marília Abrahão Amaral UTFPR

Abstract


Sociocultural constructions and reconstructions are constant and this process is based on the values that are permeated among people. Computation and its environments, systems and people experience this process and can end up constructing normative and exclusionary situations. It is through these constant changes that this article intends to present a theoretical debate about the normativities of the area, understanding the Hacker and Maker movements and the deconstructions proposed by Queer Theory as a possibility for an opening.

References

Associação Brasileira de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Secretaria de Educação. Pesquisa Nacional sobre o Ambiente Educacional no Brasil 2015: as experiências de adolescentes e jovens lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em nossos ambientes educacionais. Curitiba: ABGLT, 2016.

Blikstein, P. Digital Fabrication and ’Making’ in Education: The Democratization of Invention. In: Walter-Herrmann, J.; Büching, C (Eds.). FabLabs: Of Machines, Makers and Inventors. Bielefeld: Transcript Publishers, 2013.

Butler, J. Performatividad, Preccariedad y PolíticasSexuales. Revista de Antropología Iberoamericana, Madri, v.4, n.3, , p. 321-226, 2009.

Freire, P. Extensão ou Comunicação? Ed. 7. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

Hall, S. A Centralidade da Cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo.

Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 22 n. 2, jul/dez, p. 15-46, 1997.

Levy, S. Hackers: heroes of the computer revolution. Dell PublishingCo., 2001.

Louro, G. L. Um Corpo Estranho – Ensaios sobre sexualidade e teoria queer. 2ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

Mattos, E. A. C.; Silva, D. F.; Kós, J. R. Hackerspaces: espaços colaborativos de criação e aprendizagem. V!RUS, São Carlos, n. 10, 2015.

Stout, J. G.; Wright, H. M. Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, and Queer Students’ Sense of Belonging in Computing: An Intersectional Approach. Revista IEEE Computing in Science & Engineering, Maio-Junho, 2016.

Trenshaw, K. F.; Hetrick, A.; Oswald, R. F.; Vostral, S. L.; Loui, M. C. Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Students in Engineering: Climate and Perceptions. IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), Oklahoma City, p. 1238-1240, 2013.

Varga, S; Diaz, E. V. A Colaboração No Ambiente Educativo Face As Novas Tecnologias E A Ética Hacker. In: Amaral, S. F.; Pretto, N. de L. (Eds.). Ética, Hacker e a Educação. Campinas, SP: FE/UNICAMP, 2012.
Published
2017-07-02
DE OLIVEIRA, Leander Cordeiro; AMARAL, Marília Abrahão. Computing from a Queer Perspective: considering hacker and maker spaces. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 11. , 2017, São Paulo. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017 . p. 1153-1156. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2017.3423.