From Interest to Practice: Experience Report of a Programming Workshop for High School Girls
Abstract
This article presents the experience of a programming workshop aimed at high school girls, held at IFMA – Campus Imperatriz. The methodology combined expository, practical, and collaborative approaches, along with gamified tools such as Kahoot, to make learning more dynamic and accessible. The workshop provided a stimulating environment, fostering participant engagement and sparking their interest in computing. The results show an increased interest in the field, as well as the creation of an inclusive space that encouraged female participation in technology, contributing to their future academic and professional paths.
References
Barros, S. C. da V., & Mourão, L. (2018). PANORAMA DA PARTICIPAÇÃO FEMININA NA EDUCAÇÃO SUPERIOR, NO MERCADO DE TRABALHO E NA SOCIEDADE. Psicologia & Sociedade, 30(0). DOI: 10.1590/1807-0310/2018v30174090
Bell, T., Alexander, J., Freeman, I., Grimley, M. (2009). Computer Science Unplugged: School students doing real computing without computers. The New Zealand Journal of Applied Computing and Information Technology, 13(1):20–29.
Castro, B., Soares, H., Schiavini, T., Holanda, M., & Araujo, A. (2024). Code.Ino: Construindo um Futuro Digital com o Protagonismo das Meninas em um Jogo para Programação. In Anais do XVIII Women in Information Technology, (pp. 409-414). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2024.2589
Castro, E., Castro, S., Aquino, S., & Freire, T. (2023). Oficina de Robótica com Arduino para Alunas do Ensino Médio da Rede Pública: um Relato de Experiência. In Anais do XVII Women in Information Technology, (pp. 358-363). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2023.230336
Menezes, S. K. de O., & Santos, M. D. F. dos. (2021). Gênero na Educação em Computação no Brasil e o Ingresso de Meninas na Área - uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Brasileira De Informática Na Educação, 29, 456–484. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.456
K–12 Computer Science Framework. (2016). Retrieved from [link].
Ministério da Educação. (2022). Computação na Educação Básica - Complemento a Base Nacional Comum Curricular. Mec.gov.br. [link]
Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura. (2022). Dia Internacional de Mulheres e Meninas na Ciência. Unesco.org. [link]
Santos, N., & Marczak, S. (2023). Fatores de Atração, Evasão e Permanência de Mulheres nas Áreas da Computação. In Anais do XVII Women in Information Technology, (pp. 136-147). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2023.230789
Silva, J., Oliveira, F., & Martins, D. (2019). Kahoot! como instrumento potencializador na participação e engajamento dos alunos na aprendizagem de conceitos de programação. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 41-50). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wei.2019.6615
Viana, V., Oliveira, Y., Lima, G., Castro, S., Ibiapina, A., & Aquino, S. (2024). Introdução à Computação: Experiências na Construção do Conhecimento Tecnológico de Alunas do Mermãs Digitais. In Anais do XVIII Women in Information Technology, (pp. 385-390). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2024.2383
