“Bugou?”: História, tecnologia e diversidade, conhecendo Grace Hopper em um minijogo digital

  • Ellen Ami Tanaka UFGD
  • Carla Rodrigues Bruschi UFGD
  • Valguima Odakura UFGD

Resumo


The participation of women in computing and STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) remains low, partly due to the historical erasure of their contributions. This article introduces an interactive minigame named “Bugou” about Grace Hopper, a computing pioneer, making her legacy more accessible to young audiences. Through simple and engaging mechanics, the game fosters learning and reflection on diversity in technology, aiming to increase women’s visibility in computing and inspire future generations. The minigame was evaluated using an educational game evaluation model which showed that “Bugou” promotes knowledge about Grace Hopper while being entertaining.

Referências

Ambrose, S., Dunkle, K., Lazarus, B., Nair, I., and Ritter, L. (1997). Journeys of women in science and engineering. Artigo. Disponível em: [link].

Briceno, A. J. L., Silvestre, A. S. S., Castro, B. P., Soares, H. E., Oliveira, T. A., Silva, T. P., Araujo, A. P., Castanho, C. D., Koike, C. C., and Holanda, M. e. o. (2021). Mundo bit byte: Um jogo digital para disseminar o conhecimento sobre personalidades femininas na computação. In Anais do Women in Information Technology (WIT), pages 121–130. SBC. Disponível em: [link].

da USP, J. (2023). Por que as mulheres desapareceram dos cursos de computação? Disponível online. Disponível em: [link].

IBGE, C. d. P. e. I. S. (2024). Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no brasil. Disponível digitalmente. Terceira edição. Parte da coleção Ibgeana; Estudos e pesquisas. Informação demográfica e socioeconômica, ISSN 1516-3296. Disponível em: [link].

INEP (2022). Notas estatísticas - censo escolar 2022. Disponível em: [link].

Kidwell, P. A. (1998). Stalking the elusive computer bug. IEEE Annals of the History of Computing, 20(4):5–9.

Lopes, L. M., Verino, L., da Silva, A. P., Crisostomo, C. R., Matos, A. P., Itacarambi, M. F., Lourenço, C. R., and Santos, S. K. S. (2023). Conhecendo mulheres cientistas a partir de jogos. In Anais do Women in Information Technology (WIT), pages 340–345. SBC. Disponível em: [link].

Louzada, C. S., Gomes, W. F., Nunes, M., Salgueiro, E. M., Andrade, B. T., and Lima, P. (2014). Um mapeamento das publicações sobre o ingresso das mulheres na computação. In Anais do CLEI 2014: Conferência Latino-Americana em Informática – VI Congresso da Mulher Latino-Americana na Computação, page 16. Disponível em: [link].

Milson, A. L. S., Ribeiro, I. M. C., Andrade, I. A., Gonçalves, J. M., Laboissiere, L. M., Ferreira, M. D., Dalip, D. H., Brandão, M. A., and Moro, M. M. (2020). Elas na ciência: Website com jogos para divulgar personalidades femininas. In Anais do Women in Information Technology (WIT), pages 10–19. SBC. Disponível em: [link].

Motta, R. L. and Trigueiro, J. J. (2013). Short game design document (sgdd). In Anais do SBGames, pages 115–121. Disponível em: [link].

Santos, J. C. O. and Figueiredo, K. d. S. (2016). Computasseia: Um jogo para o ensino de história da computação. In Anais do Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 2026–2035. SBC. Disponível em: [link].

Savi, R. and Ulbricht, V. R. (2008). Jogos digitais educacionais: Benefícios e desafios. RENOTE, 6(1). Disponível em: [link].

Savi, R., Von Wangenheim, C. G., Ulbricht, V., and Vanzin, T. (2010). Proposta de um modelo de avaliação de jogos educacionais. Renote, 8(3). Disponível em: [link].

Straza, T. e. o. (2024). Changing the equation: securing stem futures for women. Relatório da UNESCO. Disponível em: [link].
Publicado
20/07/2025
TANAKA, Ellen Ami; BRUSCHI, Carla Rodrigues; ODAKURA, Valguima. “Bugou?”: História, tecnologia e diversidade, conhecendo Grace Hopper em um minijogo digital. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 873-883. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.8078.