Reflexões sobre Gêneros, Tecnologia e Processo Vocacional
Abstract
This paper aims to analyze theoretical issues related to gender, technology and vocational process in order to discuss how gender could influence the decision-making of the female high school students' vocational process in choosing CTE courses.
References
Bandura, A. (2002) “Social foundations of thought and action”, In: The health psychology reader, p. 94-106.
Brunet, K. S. e Natansohn, G. (2012) “Labdebug: práticas de cultura digital livre para mulheres”, In: Gênero e Tecnologias. EdUFMT, p. 101-116.
Graña, F. (2004) “Ciencia y tecnologia desde uma perspectiva de género”, Montevidéu: Faculdad de Humanidades y Ciencias de la Educación.
Gushue, G. V. et al. (2006) “The relationship of career decision-making self-efficacy, vocational identity, and career exploration behavior in African American high school students”, In: Journal of Career Development, v. 33, n. 1, p. 19-28.
Jacobs, J. A. (1996) “Gender inequality and higher education”, In: Annual Review of Sociology, p. 153-185.
Lent, R. W. et al. (2002) “Social cognitive career theory”, In: Career choice and development, v. 4, p. 255-311.
McWhirter, E. H. et al. (2000) “The effects of high school career education on social–cognitive variables”, In: Journal of Counseling Psychology, v. 47, n. 3, p. 330.
Muzi, J. L. C. e Da Luz, N. S. (2012) “Relações de gênero na UFTPR: participação das mulheres na produção científica e tecnológica”, In: Gênero e Tecnologias. Tecnologias do Gênero, EdUFMT, p. 69-84.
Pocinho, M. D. (2010) “Influência do género, da família e dos serviços de psicologia e orientação na tomada de decisão de carreira”, In: Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 11, n. 2, p. 201-212.
Portal Brasil. (2015) “Mulheres são maioria no ingresso e na conclusão de cursos superiores. Educação”, Disponível em:.
Saavedra, L. (2009) “Assimetrias de Género nas Escolhas Vocacionais” In: Guião de educação - Género e cidadania, Lisboa, CIG.
Saavedra, L. et al. (2010) “A subrepresentatividade das mulheres em áreas tipicamente masculinas: Factores explicativos e pistas para a intervenção”, In: Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 11, n. 1, p. 49-59.
Super, D. E. (1963) “Vocational development in adolescents and early adulthood: Tasks and behaviors”, In: Career development: Self concept theory, Research Monograph.
Taveira, M do C. (2000) “Exploração e desenvolvimento vocacional de jovens”, Centro de Estudos em Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2000.
Taylor, K. M. e Betz, N. E. (1983) “Applications of self-efficacy theory to the understanding and treatment of career indecision”, In: Journal of Vocational Behavior, v. 22, n. 1, p. 63-81.
Wajcman, J. (2006) “El tecnofeminismo”, Universitat de València, Catedra, p. 200.
Xu, Y. J. (2008) “Gender disparity in STEM disciplines: A study of faculty attrition and turnover intentions”, In: Research in Higher Education, v. 49, n. 7, p. 607-624.
Brunet, K. S. e Natansohn, G. (2012) “Labdebug: práticas de cultura digital livre para mulheres”, In: Gênero e Tecnologias. EdUFMT, p. 101-116.
Graña, F. (2004) “Ciencia y tecnologia desde uma perspectiva de género”, Montevidéu: Faculdad de Humanidades y Ciencias de la Educación.
Gushue, G. V. et al. (2006) “The relationship of career decision-making self-efficacy, vocational identity, and career exploration behavior in African American high school students”, In: Journal of Career Development, v. 33, n. 1, p. 19-28.
Jacobs, J. A. (1996) “Gender inequality and higher education”, In: Annual Review of Sociology, p. 153-185.
Lent, R. W. et al. (2002) “Social cognitive career theory”, In: Career choice and development, v. 4, p. 255-311.
McWhirter, E. H. et al. (2000) “The effects of high school career education on social–cognitive variables”, In: Journal of Counseling Psychology, v. 47, n. 3, p. 330.
Muzi, J. L. C. e Da Luz, N. S. (2012) “Relações de gênero na UFTPR: participação das mulheres na produção científica e tecnológica”, In: Gênero e Tecnologias. Tecnologias do Gênero, EdUFMT, p. 69-84.
Pocinho, M. D. (2010) “Influência do género, da família e dos serviços de psicologia e orientação na tomada de decisão de carreira”, In: Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 11, n. 2, p. 201-212.
Portal Brasil. (2015) “Mulheres são maioria no ingresso e na conclusão de cursos superiores. Educação”, Disponível em:
Saavedra, L. (2009) “Assimetrias de Género nas Escolhas Vocacionais” In: Guião de educação - Género e cidadania, Lisboa, CIG.
Saavedra, L. et al. (2010) “A subrepresentatividade das mulheres em áreas tipicamente masculinas: Factores explicativos e pistas para a intervenção”, In: Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 11, n. 1, p. 49-59.
Super, D. E. (1963) “Vocational development in adolescents and early adulthood: Tasks and behaviors”, In: Career development: Self concept theory, Research Monograph.
Taveira, M do C. (2000) “Exploração e desenvolvimento vocacional de jovens”, Centro de Estudos em Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2000.
Taylor, K. M. e Betz, N. E. (1983) “Applications of self-efficacy theory to the understanding and treatment of career indecision”, In: Journal of Vocational Behavior, v. 22, n. 1, p. 63-81.
Wajcman, J. (2006) “El tecnofeminismo”, Universitat de València, Catedra, p. 200.
Xu, Y. J. (2008) “Gender disparity in STEM disciplines: A study of faculty attrition and turnover intentions”, In: Research in Higher Education, v. 49, n. 7, p. 607-624.
Published
2016-07-04
How to Cite
FIGUEIREDO, Karen da Silva; MACIEL, Cristiano.
Reflexões sobre Gêneros, Tecnologia e Processo Vocacional. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 10. , 2016, Porto Alegre.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2016
.
p. 92-95.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2016.9709.
