Robótica educacional para alunos surdos da rede pública do município de Niterói
Abstract
Remote teaching brought many challenges and motivating student participation was one of them. Observing the lack of interest and infrequency in Portuguese language classes for deaf students at the Paulo Freire Municipal School, located in the municipality of Niterói in the state of Rio de Janeiro, we began to carry out activities with different themes using a playful, gamified, unplugged and plugged-in approach. During the classes held with Google Meet, we introduced basic concepts of robotics and computing using the pillars of Computational Thinking through a series of interdisciplinary approaches. In the face-to-face return, which was initially in a hybrid format, we carried out the educational robotics projects introduced in the synchronous classes. The students were much more interested and engaged. In this way it was possible to develop the Portuguese language content using educational robotics.
References
Castro, M. (2011). Aplicação de arquitetura pedagógica em curso de robótica educacional com hardware livre. Dissertação (Mestrado). Núcleo de Computação Eletrônica da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ).
Guarda, G.F.; Goulart, I.F. (2018). Jogos Lúdicos sob a ótica do Pensamento Computacional: Experiências do Projeto Logicamente. In: Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 2018, Fortaleza. Anais do evento. Porto Alegre: SBC.
Luchesi, B. M.; Lara, E. M. O.; Santos, M. A. (2022). Guia prático de introdução às metodologias ativas de aprendizagem [recurso eletrônico] – Campo Grande, MS: Ed. UFMS.
Papert, S. (1994). A Máquina das Crianças: repensando a escola na era da informática. Artes Médicas. Porto Alegre.
Resnick, M. (2020) Jardim de Infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Tradução: Mariana Casetto Cruz, Lívia Rulli Sobral; revisão técnica: Carolina Rodeghiero, Leo Burd. - Porto Alegre: Penso.
Ribeiro, C. F.; Goudinho, L. S; Rezende, S. M.; Braz, R. M. M.; Souza, R. C.; Mendes, M. C. B.; Souza, S. M. M. F.; Fausto, I. R. S.; Spies, J. H. L.; Oliveira, A. F.; Portella, S. M.; Silva. M. J.; Santos, M. R. M.; Pinto, S. C. C. S. (2021). Resignifying computational thinking from an inclusive perspective. Research, Society and Development, v. 10, n. 14, e400101421789 (CC BY 4.0) | ISSN 2525-3409 | DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i14.21789
Valente, J. A. (2016). Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 03, p. 864 – 897, jul. /set.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33–35.
Zilli, S. do R. (2004). A robótica educacional no ensino fundamental: perspectivas e práticas. Dissertação (mestrado) — Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina.
