"BioVenture: Desafio Biológico" - Learning Biology Through an Interactive Digital Game
Abstract
This article presents the development, application and evaluation of the educational game "BioVenture: Desafio Biológico", created on the Unity platform. The game aims to help students learn science and biology, allowing 7th graders to learn about the impact of human actions on the environment through interactive questions and answers while exploring an open world experiencing ecological imbalance. The game was evaluated through a usability test with children, showing positive results in terms of the learning experience and the effectiveness of the game as an educational tool, promoting effective learning and the development of essential skills.
Keywords:
Educational game, Biology, Environment, Learning
References
Scaglia, A., Fabiani, D., & Godoy, L. (2020). “Dos jogos tradicionais às técnicas corporais: um estudo a partir das relações entre jogo e cultura lúdica.” Corpoconsciência, pp. 187-207, 2020.
Nunes, M., & Cardoso, A. (2021). “O uso de jogos de realidade virtual para o ensino de Computação Gráfica.” Simpósio Brasileiro de Games e Entretenimento Digital, 2021.
Dias, C., Júnior, R., Silva, V., Azevedo, S., & Neto, M. (2023). “Utilização de jogos digitais para o ensino de ciências biológicas.” Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, pp. 125-138, 2023.
Elias, M., & Rico, V. (2020). “Ensino de biologia a partir da metodologia de estudo de caso.” Revista Thema, vol. 17, pp. 392-406, 2020.
Rech, L., & Meglhioratti, F. (2016). “Ensino por investigação: um estudo de caso na aprendizagem de ecologia.” Revista de Educación en Biología, vol. 19, pp. 57, 2016.
Schuartz, A., & Sarmento, H. (2020). “Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) e processo de ensino.” Revista Katálysis, vol. 23, pp. 429-438, 2020. [Online]. DOI: 10.1590/1982-02592020v23n3p429
Carvalho, F., & Sampaio, A. (2020). “Análise sobre o Proinfo a partir de uma perspectiva bibliográfica.” Revista Sítio Novo, vol. 4, pp. 33-40, 2020.
Nunes, D., Ramos, F., Correa, A., & Alto, A. (2021). “Detetive X: uma abordagem matemática através de jogos digitais educativos.” Brazilian Journal of Development, vol. 7, pp. 53978-53995, 2021.
Laércio, F., & Fonseca, L. (2022). “Proposta de Jogo Educativo para Educação Ambiental no Ensino Básico.” Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), vol. 17, pp. 09-27, 2022.
Ministério da Educação (MEC). “ProInfo Integrado.” [Online]. Available: [link]. Acesso em: 18 ago. 2024.
Pressman, R., & Maxim, B. (2021). “Engenharia de software” (9ª ed.). McGraw Hill Brasil, 2021. [Online]. Available: [link]
Wazlawick, R. (2019). “Engenharia de software: Conceitos e práticas.” Elsevier Editora Ltda., 2019. [Online]. Available: [link]
Nielsen, J. (2012). “Usability 101: Introduction to Usability.” [Online]. Available: [link]. Acesso em: 16 ago. 2024.
Nunes, M., & Cardoso, A. (2021). “O uso de jogos de realidade virtual para o ensino de Computação Gráfica.” Simpósio Brasileiro de Games e Entretenimento Digital, 2021.
Dias, C., Júnior, R., Silva, V., Azevedo, S., & Neto, M. (2023). “Utilização de jogos digitais para o ensino de ciências biológicas.” Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 14, pp. 125-138, 2023.
Elias, M., & Rico, V. (2020). “Ensino de biologia a partir da metodologia de estudo de caso.” Revista Thema, vol. 17, pp. 392-406, 2020.
Rech, L., & Meglhioratti, F. (2016). “Ensino por investigação: um estudo de caso na aprendizagem de ecologia.” Revista de Educación en Biología, vol. 19, pp. 57, 2016.
Schuartz, A., & Sarmento, H. (2020). “Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) e processo de ensino.” Revista Katálysis, vol. 23, pp. 429-438, 2020. [Online]. DOI: 10.1590/1982-02592020v23n3p429
Carvalho, F., & Sampaio, A. (2020). “Análise sobre o Proinfo a partir de uma perspectiva bibliográfica.” Revista Sítio Novo, vol. 4, pp. 33-40, 2020.
Nunes, D., Ramos, F., Correa, A., & Alto, A. (2021). “Detetive X: uma abordagem matemática através de jogos digitais educativos.” Brazilian Journal of Development, vol. 7, pp. 53978-53995, 2021.
Laércio, F., & Fonseca, L. (2022). “Proposta de Jogo Educativo para Educação Ambiental no Ensino Básico.” Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), vol. 17, pp. 09-27, 2022.
Ministério da Educação (MEC). “ProInfo Integrado.” [Online]. Available: [link]. Acesso em: 18 ago. 2024.
Pressman, R., & Maxim, B. (2021). “Engenharia de software” (9ª ed.). McGraw Hill Brasil, 2021. [Online]. Available: [link]
Wazlawick, R. (2019). “Engenharia de software: Conceitos e práticas.” Elsevier Editora Ltda., 2019. [Online]. Available: [link]
Nielsen, J. (2012). “Usability 101: Introduction to Usability.” [Online]. Available: [link]. Acesso em: 16 ago. 2024.
Published
2024-11-06
How to Cite
DE MIRANDA, Caio da Silva; YAMANAKA, Caroline; BASTOS, Fábio; ODA, Álvaro; SOUSA, Pedro Moises de.
"BioVenture: Desafio Biológico" - Learning Biology Through an Interactive Digital Game. In: WORKSHOP ON INFORMATION SYSTEMS (WSIS), 15. , 2024, Rio Paranaíba/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 136-140.
DOI: https://doi.org/10.5753/wsis.2024.33687.
