MathDungeon: A Digital Game as an Educational Resource for Teaching Mathematics to Middle and High School Students
Resumo
This paper discusses the development of an educational digital game, MathDungeon, which aims to provide a more dynamic approach to teaching mathematics in the classroom in a way that assists students in learning. Preliminary results from a public school indicated positive responses, regarding learning, qualifying the game as a potential tool to aid in education, and contributing to debates about the use of digital games in education.
Referências
L. Azevêdo Medeiros, M. Maroni Lopes, and J. César Silva Pereira, “Dificuldades de aprendizagem em conteúdos matemáticos: foco nas conexões de alunos do ensino médio,” RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, vol. 5, no. 1, p. e514604, dezembro 2023. DOI: 10.47820/recima21.v5i1.4604.
A. A. P. Martins, I. C. R. de Lucena, M. F. V. da Silva, and F. H. S. da Silva, “Jogos digitais no ensino da matemática: estado do conhecimento (2016 - 2021),” REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, vol. 12, p. e24011, janeiro 2024. DOI: 10.26571/reamec.v12.16128.
A. J. M. da Rocha Côrtes and E. d. S. de Brito Paixão, “Uso de jogos digitais na educação básica: análise das abordagens sobre aplicações no contexto escolar nos anos de 2017 a 2020,” Revista Interação, vol. 48, no. 3, pp. 1013–1024, dezembro 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.75883.
J. D. Foley, A. van Dam, S. K. Feiner, and J. F. Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice, 3rd ed. Boston, MA: Addison-Wesley, 2014.
I. Silva, H. Rodrigo, F. Silva, and P. Souza, “GEOMETRY QUEST: um jogo com foco na geometria,” in Anais Estendidos do XXII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, Rio Grande/RS, 2023, pp. 729–738. Porto Alegre, RS, Brasil: SBC. DOI: 10.5753/sbgames_estendido.2023.233995.
J. F. Hughes, A. van Dam, M. McGuire, D. F. Sklar, J. D. Foley, S. Feiner, and K. Akeley, Computer Graphics: Principles and Practice, 3rd ed. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley Professional, 2014. ISBN: 978-0321399526.
M. Boaventura, L. S. Goes, and J. D. S. Silva, “PROCESSAMENTO DE IMAGENS NA TOMOGRAFIA COMPUTADORIZADA,” [Journal Name], [vol.], [no.], [pp.], [year].
R. S. Pressman and B. R. Maxim, Engenharia de Software, 9th ed. São Paulo, Brasil: McGraw Hill Brasil, 2021.
G. Aguiar, B. Aguiar, L. Lebedieff, C. Rodriguês, and J. Berchol, “Matventura: jogo educativo para o ensino de matemática,” Revista Brasileira de Ensino Superior, vol. 6, no. 1, pp. 77–90, 2022.
I. Sommerville, Software Engineering, 9th ed. Addison-Wesley, 2011.
P. Vankúš, “Influence of game-based learning in mathematics education on students’ affective domain: A systematic review,” Mathematics, vol. 9, no. 9, p. 986, 2021.
