Gamification in Physics Teaching – Design and Usability Testing of a Physics Game for High School Education
Abstract
This article presents the initial development of an educational game. The game was created on the Unity 3D platform and aims to contribute to the learning of physics for 1st-year high school students, the target audience. The idea is that the player ventures through levels, facing various obstacles in order to solve kinematics problems through properly contextualized questions and answers. The AMAEG agile methodology was used, which resulted in a usability test applied to the target audience. The results obtained were positive in relation to the experience and learning, demonstrating a possible practical value as a study tool.
Keywords:
Physics, Educational Game, Kinematics
References
Brasil, M. d. E. (2018). Base nacional comum curricular (bncc): Educação infantil e ensino fundamental. [link]. Acesso em: 25 mar. 2025.
da Silva, D. A. and de Farias, C. M. (2019). Amaeg, uma metodologia ágil para o desenvolvimento de jogos educacionais.
Fonseca, J. C. A. and de Souza Costa, M. (2023). Desafios na aprendizagem de física no ensino médio das escolas públicas: Uma revisão da literatura. Research, Society and Development, 12(7):e2812742440–e2812742440.
Moreira, M. A. (2018). Uma análise crítica do ensino de física. Estudos avançados, 32(94):73–80.
Moreira, M. A. (2021). Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, 43:e20200451.
da Silva, D. A. and de Farias, C. M. (2019). Amaeg, uma metodologia ágil para o desenvolvimento de jogos educacionais.
Fonseca, J. C. A. and de Souza Costa, M. (2023). Desafios na aprendizagem de física no ensino médio das escolas públicas: Uma revisão da literatura. Research, Society and Development, 12(7):e2812742440–e2812742440.
Moreira, M. A. (2018). Uma análise crítica do ensino de física. Estudos avançados, 32(94):73–80.
Moreira, M. A. (2021). Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, 43:e20200451.
Published
2025-09-17
How to Cite
SILVA, João Victor N.; BASTOS, Fábio; MAYRINCK, João Lucas; SOUSA, Pedro Moises de.
Gamification in Physics Teaching – Design and Usability Testing of a Physics Game for High School Education. In: WORKSHOP ON INFORMATION SYSTEMS (WSIS), 16. , 2025, Rio Paranaíba/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 214-219.
DOI: https://doi.org/10.5753/wsis.2025.15027.
