Educational Digital Game as a Support Tool for Teaching Fractions

  • Pedro Lemos Mariano UFV
  • Fábio Bastos UFV
  • João Lucas Mayrinck UFV
  • Pedro Moisés Sousa UFV

Abstract


This paper presents the initial development of the educational digital game, aimed at lower secondary school students, with the goal of supporting the learning of fractions and their basic operations. The game was developed using the Unity engine, following the agile AMAEG (Agile Methods Applied to Educational Games) methodology, and aligned with the guidelines of the Brazilian National Common Curricular Base (BNCC). It was evaluated by 18 students regarding accessibility, interface clarity, teaching effectiveness, and pedagogical potential. The results showed an average usability score above 4.3 (on a scale from 0 to 5), indicating the game’s potential to support fraction learning.
Keywords: Mathematics Education, Digital Games, Fractions, Educational Technologies, Middle School

References

Druzian, M. E. B. (2009). Jogos como recurso didático no ensino aprendizagem de frações. VIDYA, 27(1):67–78.

Fundação Roberto Marinho (2022). Pisa 2022: Por que o brasil está nas últimas posições em matemática, ciências e leitura? Acesso em: 5 abr. 2025.

Neves, M. S., Santos, L. C. B., da Silva Pereira, P. R., Vasconcelos, E. S., and Mandarino, M. L. F. (2025). Aplicabilidade da taxonomia de bloom na aprendizagem colaborativa no ensino a distância uma revisão da literatura: Applicability of bloom’s taxonomy in collaborative learning in distance educational literature review. RCMOS-Revista Científica Multidisciplinar O Saber, 1(1).

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2022). Pisa 2022 results (volume i and ii): Country notes – brazil. Acesso em: 5 abr. 2025.

Silva, D. A. and Farias, C. M. (2019). AMAeG, uma metodologia ágil para o desenvolvimento de jogos educacionais. In Anais do XVIII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 1128–1131, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Sociedade Brasileira de Computação. Education Track – Short Papers.

Silva, S. J. S. d. and Barbosa, I. I. (2025). Aprimorando a educação matemática: técnicas interativas para otimizar a compreensão e o desempenho dos alunos no ensino básico. InterAção — Artigos Publicação Contínua, 16(1):1–21.

Silva Neto, R. C. d., Sousa, A. G. d., Santos, J. P. d., Teixeira, M. L. L. D., Vieira, P. D. G., Reis, R. G. d., and Santos, S. M. A. V. (2024). Metodologias ativas no ensino da matemática: desafios e oportunidades. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 10(7):2090–2103.

Ullah, M., Amin, S. U., Munsif, M., Safaev, U., Khan, H., Khan, S., and Ullah, H. (2022). Serious games in science education. a systematic literature review. Virtual Reality & Intelligent Hardware, 4(3):189–209.
Published
2025-09-17
MARIANO, Pedro Lemos; BASTOS, Fábio; MAYRINCK, João Lucas; SOUSA, Pedro Moisés. Educational Digital Game as a Support Tool for Teaching Fractions. In: WORKSHOP ON INFORMATION SYSTEMS (WSIS), 16. , 2025, Rio Paranaíba/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 226-231. DOI: https://doi.org/10.5753/wsis.2025.15113.