Codifica Aí: Digital and Gender Inclusion in Programming Education in Public Basic Education
Abstract
This article presents an experience report on the Codifica Aíinitiative, developed within an extension project at a public state school, aiming to promote computational literacy and encourage female participation in technology-related fields. The initiative consisted of introductory computing and programming workshops, using a playful and inclusive approach targeted at elementary school students. The adopted methodology was participatory, emphasizing meaningful learning, the development of computational thinking, and the promotion of student agency. The results show increased engagement among female students, enhanced self-confidence in digital environments, and a stronger sense of belonging in technoscientific spaces, highlighting the potential of extension actions in building more equitable educational trajectories.References
Almeida, L. d. (2024). Inserção das tecnologias digitais nas escolas situadas no campo: um protocolo para a prática pedagógica. Centro Universitário Internacional.
Braun, D. and Huwer, J. (2023). Computational literacy as an important element of a digitized science teacher education—a systematic review of curriculum patterns in physics teacher education degrees in germany. Education Sciences, 13(10):1063.
da Silva, J. F., da Silva, V. G., and de Oliveira Figueiredo, A. M. (2025). Capacitação digital para mulheres 60+: Promovendo inclusão e autonomia através do letramento digital. In Women in Information Technology (WIT), pages 419–428. SBC.
Lucas, N. C. (2025). Da teoria à prática: propostas pedagógicas para a implementação da BNCC computação no currículo escolar. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Tramandaí.
Magalhaes, M. V. d. M. W., de Araújo, T. M., Durães, A. V., and Dalpra, G. C. (2025). Presença de mulheres na engenharia: Um estudo sobre representatividade no cefet-mg, campus divinópolis. In Women in Information Technology (WIT), pages 13–23. SBC.
Pires, A. C., Rocha, F., Guerreiro, T., and Nicolau, H. (2024). Inclusive computational thinking in public schools: A case study from lisbon. Interactions, 31(4):32–37.
Rocha, R. d. S. et al. (2024). Gênero, economia criativa e tecnologia da informação: uma análise da representatividade feminina no domínio criativo do software no df.
Silva, E. A. d. et al. (2024). Fatores associados à equidade de gênero e poder em instituições de ensino: percepções e desafios nos institutos federais de educação, ciência e tecnologia no estado de goiás.
Tanveer, M. S., Patel, D., Schweiger, H. E., Abu-Bonsrah, K. D., Watmuff, B., Azadi, A., Pryshchep, S., Narayanan, K., Puleo, C., Natarajan, K., et al. (2025). Starting a synthetic biological intelligence lab from scratch. Patterns, 6(5).
Braun, D. and Huwer, J. (2023). Computational literacy as an important element of a digitized science teacher education—a systematic review of curriculum patterns in physics teacher education degrees in germany. Education Sciences, 13(10):1063.
da Silva, J. F., da Silva, V. G., and de Oliveira Figueiredo, A. M. (2025). Capacitação digital para mulheres 60+: Promovendo inclusão e autonomia através do letramento digital. In Women in Information Technology (WIT), pages 419–428. SBC.
Lucas, N. C. (2025). Da teoria à prática: propostas pedagógicas para a implementação da BNCC computação no currículo escolar. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Tramandaí.
Magalhaes, M. V. d. M. W., de Araújo, T. M., Durães, A. V., and Dalpra, G. C. (2025). Presença de mulheres na engenharia: Um estudo sobre representatividade no cefet-mg, campus divinópolis. In Women in Information Technology (WIT), pages 13–23. SBC.
Pires, A. C., Rocha, F., Guerreiro, T., and Nicolau, H. (2024). Inclusive computational thinking in public schools: A case study from lisbon. Interactions, 31(4):32–37.
Rocha, R. d. S. et al. (2024). Gênero, economia criativa e tecnologia da informação: uma análise da representatividade feminina no domínio criativo do software no df.
Silva, E. A. d. et al. (2024). Fatores associados à equidade de gênero e poder em instituições de ensino: percepções e desafios nos institutos federais de educação, ciência e tecnologia no estado de goiás.
Tanveer, M. S., Patel, D., Schweiger, H. E., Abu-Bonsrah, K. D., Watmuff, B., Azadi, A., Pryshchep, S., Narayanan, K., Puleo, C., Natarajan, K., et al. (2025). Starting a synthetic biological intelligence lab from scratch. Patterns, 6(5).
Published
2025-09-17
How to Cite
MACEDO, Fernanda Rodrigues; FERNANDES, Lavinia de M.; SANTOS, Dominique G. C. P. dos; SANTOS, Brenda E. de Paula; COSTA, Maria Eduarda R.; MENDES, Yasmim A. M.; FERREIRA, Bruna A.; MACHADO, Itallo Guilherme.
Codifica Aí: Digital and Gender Inclusion in Programming Education in Public Basic Education. In: WORKSHOP ON INFORMATION SYSTEMS (WSIS), 16. , 2025, Rio Paranaíba/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 232-237.
DOI: https://doi.org/10.5753/wsis.2025.15311.
