Computational Thinking for Youth and Adults Education: Towards a Socially Aware Model
Resumo
Research on Computational Thinking has been growing over the last years, mainly focusing on Elementary and High School students. Challenging audiences, such as Youth and Adults Education, are rarely addressed or even cited in current literature. This Master's research investigates Computational Thinking as a way to promote digital inclusion and proposes a model to design and conduct initiatives for Youth and Adults Education taking into account the characteristics and particularities of this public. The model, with a set of principles and practices, was applied and analyzed in an exploratory case study inside a public school. Results suggest the model is promising to inspire practices to develop Computational Thinking for inclusion. As additional contributions, activities applied in a real setting and lessons learned from their application are presented to support and inform further initiatives.
Referências
Freire, P. (1997). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
IBGE (2018). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNAD Contínua). Technical report.
Nardelli, E. (2019). Do we really need computational thinking? Communications of the ACM, 62(2):32–35.
Neri, M. (2009). Motivos da evasão escolar. Brasília: Fundação Getulio Vargas, pages 1–34.
Ortiz, J. B. and Raabe, A. (2016). Pensamento computacional na educação de jovens e adultos: Lições aprendidas. In Anais dos Workshops do V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2016), volume 5, page 1087.
Ortiz, J. S. B. (2019). Pensamento computacional e educação de jovens e adultos: na direção de um modelo socialmente consciente. Master’s thesis, Programa de Pós-Graduação em Informática - Universidade Federal do Paraná, Curitiba - PR.
Ortiz, J. S. B., Junior, D. S., Oliveira, C. M., and Pereira, R. (2019a). Pensamento computacional e cultura digital: discussões sobre uma prática para o letramento digital. In Anais do XXX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2019), volume 30, page 1241.
Ortiz, J. S. B., Oliveira, C. M., and Pereira, R. (2018). Aspectos do contexto sociocultural dos alunos estão presentes nas pesquisas para ensinar pensamento computacional? In Anais dos Workshops do VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2018), volume 7, page 520.
Ortiz, J. S. B., Oliveira, C. M., and Pereira, R. (2019b). Teaching computational thinking: are we considering students’ socio-cultural context? Journal on Computational
Thinking- (JCThink), 3(1):3–18.
Ortiz, J. S. B. and Pereira, R. (2018). Um Mapeamento Sistemático Sobre as Iniciativas para Promover o Pensamento Computacional. In Anais do XXIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2018), volume 29, page 1093.
Ortiz, J. S. B. and Pereira, R. (2019a). Atuando na educação de jovens e adultos: nove princípios para guiar a prática. In Anais dos Workshops do VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2019), volume 8, page 437.
Ortiz, J. S. B. and Pereira, R. (2019b). Ten years of initiatives to promote computational thinking: A systematic mapping study. Journal on Computational Thinking -
(JCThink), 3(1):95–110.
Pinto, A. V. (2013). Sete lições sobre educação de adultos. Edição 2013. Cortez.
Raabe, A. L. A., Brackmann, C. P., and Campos, F. R. (2018). Currículo de referência em tecnologia e computação: da educação infantil ao ensino fundamental. Centro de Inovação para a Educação Básica - CIEB.
Schultz, E., Ortiz, J. S. B., García, L. S., and Pereira, R. (2018). Teaching game design and basic computing concepts: a democratic experiment in a socioeconomically vulnerable community. In Anais do XXIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2018), volume 29, page 1103.
Tissenbaum, M., Sheldon, J., and Abelson, H. (2019). From computational thinking to computational action. Communications of the ACM, 62(3):34–36.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.