Acanno: An Electronic Role Playing Game with LIBRAS accessibility
Abstract
This work reports the development process of an electronic RPG game accessible in LIBRAS. Its development follows elements and mechanics similar to JRPGs of the 80s and 90s and is being developed with RPG Maker MV, Inkscape and FontForge. In general, but not restricted, the target audience will be Elementary School students (I and II) and with the possibility of being an accessible game for deaf students. The game creation process follows the agile, iterative and incremental methodology.
References
BRASIL. Lei nº 10.436(2002). Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais –LIBRAS e dá outras providências. https://bit.ly/2DEtP6C.
Breve, G. (2017, Novembro). A indústriados games não liga muito para os surdos. https://bit.ly/30Ga1co.
Fuks, H., Raposo, A. B., Gerosa, M. A., & Lucena, C. J. P. (2003). Do modelo de colaboração 3c à engenharia de groupware. Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web–Webmedia, 0-8.
Honda, F., & Junior, A. (2019,Novembro). Liga ou Desliga? Um software educacional para o aprendizado de Sistemas Digitais. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação(Vol. 8, No. 1, p. 1210).
Mourão, A., Menezes, C., Lopes, A., & Netto, J. F. (2019, Novembro). APP MIDOAA: Objeto de Aprendizagem Acessível para Apoiar Estudantes com Deficiência Auditiva. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação(Vol. 8, No. 1, p. 1140).
Schlünzen, Elisa T. M., Benedetto, Laís dos S. Di, Santos, Danielle A. do N. dos. (2012). O que é LIBRAS? -volume 11 -D24 -Unesp/UNIVESP -1a edição 2012 graduação em Pedagogia. https://bit.ly/31l32Vb, Julho.
Siqueira, M. D. G. S., & Aguillera, F. (2015). Modelos e diretrizes para uma educação inclusiva: revisão de literatura.Revista Educação Especial,28(52), 281-294.
