Volumetry Simulator - A Tool to Assist the Remote Teaching of Titration Concepts
Abstract
In times of pandemic and quarantine, when face-to-face classes cannot be held, schools turn their attention to remote classes and information and communication technologies. In this context, Chemistry is a Science characterized by laboratory practice, in which experimentation must be worked in parallel with the theory. The proposed computer simulator aims to assist the teaching of volumetry concepts (neutralization, precipitation, oxide-reduction and complexation) outside the Chemistry laboratory. For this purpose, the simulator allows working with concepts related to the titration technique, which can be used by teachers and students in high school and/or higher subjects.
References
Bertolini, C., Braga, J., Pimentel, E., Ramos, S (2013) “Laboratório Virtual Interativo para reprodução de Experimentos de Química através de Dispositivos Móveis”. In: XXIV Simpósio Brasileiro de Informática Na Educação (SBIE 2013), p. 285–295.
Brooke, J. (1986) “SUS-A Quick and Dirty Usability Scale” Usability Evaluation in Industry, p.189-194.
Brown, T. (2010) “Design Thinking: Uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias.” Rio de Janeiro: Elsevier.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., Bond, M.(2020) “The difference between emergency remote teaching and online learning”, EDUCAUSE Review, https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning, Agosto.
Kotz, J., Treichel, P., Weaver, G. (2011) “Química geral e reações químicas”, Vol 2. 6.Edição, ed. CENGAGE Learning, São Paulo, p. 757, 2011.
LJ Create (2020), “Chemistry Simulation Software”, http://www.ljcreate.com/us/programs/middle-and-high-school/science/hardware/212/chemistry-simulation-software-detail, Agosto.
Liu, Y., Ning, Z., Chen, Y. et al. (2020) “Aerodynamic analysis of SARS-CoV-2 in two Wuhan hospitals”, Nature 582, p. 557–560.
Locatelli, A., Zoch, A., Trentin, M. (2015) “TICs no Ensino de Química: Um Recorte do “Estado da Arte”, Revista Tecnologias na Educação, Ano 7, n. 12.
Martin, R. (2008) “Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship”, Prentice Hall.
Matera (2020) “Requisitos Ágeis – o que de fato agrega valor?”, http://www.matera.com/blog/post/requisitos-ageis-o-que-de-fato-agrega-valor, Agosto.
Nielsen, J. (1994) “Heuristic evaluation”, In Nielsen, J., and Mack, R. L. (Eds.), Usability Inspection Methods, John Wiley & Sons, New York, 25-64.
Peruzzo. F., Canto. E. (2010) “Química na abordagem do cotidiano”, Vol 2, 4ª Edição, Ed. Moderna, SãoPaulo, p. 34.
PhET (2020) “PhET Simulações Interativas da Universidade de Colorado Boulder”, https://phet.colorado.edu/pt_BR/simulations/browse, Agosto.
Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H. (2005) “Design de Interação: Além da Interação Humano-Computador”, Porto Alegre: Bookman.
Pressman, R. (2016) “Engenharia de Software: Uma Abordagem Profissional”, Ed. Bookman McGraw Hill.
Silva, G., Magalhães Netto, J., Souza, R.(2016) “A Abordagem Didática da Simulação Virtual no Ensino da Química: Um Olhar para os Novos Paradigmas da Educação”, In: V Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Anais... XXII Workshop de Informática na Escola.
Sommerville, I. (2016) “Engenharia de Software”, São Paulo: Pearson Prentice Hall. Todos Pela Educação (2020) “Ensino a distância Educação Básica frente à pandemia da Covid-19”, https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/425.pdf, Agosto.
Unesco (2020) “Global Monitoring of school closures caused by COVID-19”, https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/coronavirus-school-closures, Agosto.
Unicef (2020) “Covid-19: Mais de 95% das crianças estão fora da escola na América Latina e no Caribe”, https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/covid-19-mais-de-95-por-cento-das-criancas-fora-daescola-na-america-latina-e-caribe, Agosto.
Vianna, M., Vianna, Y., Adler, I., Lucena, B., Russo, B. (2012) “Design Thinking: inovação em negócios”, Rio de Janeiro: MJV Press.
