MeTA: A Method for the Assessment of Accessible Educational Technologies
Abstract
This research investigated the MeTA: Method for the Assessment of Accessible Educational Technologies (TEs), which was developed based on demand from the Ministry of Education, in a process inspired by the Heuristic Assessment and based on Universal Design. The MeTA seeks to promote the understanding of accessibility from an inclusive perspective, offering guidelines to train and equip evaluators involved with the selection of TEs. The method was evaluated in different contexts and a website was developed to support its dissemination and use. The results indicated the usefulness and ease of use of the MeTA to support the evaluation of accessible TEs and produced inputs for their improvement.
References
Binda, R. P. et al. (2018) “Artefato para representação interativa de diretrizes para produção de material educacional acessível”, https://repositorio.ufsc.br, junho.
Brasil. (2018) “Edital de Convocação 25/2018 – SEB. [Edital de Convocação para o Processo de Inscrição, Avaliação e Precificação de Tecnologias Educacionais para a Educação Básica]”, Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica, Brasil, ano 62, n. 25, p. 58, https://tecnologiaeducacional.mec.gov.br, junho.
Brasil. (2014) “e-MAG: Modelo de Acessibilidade em Governo Eletrônico”, Brasília - DF: MP, SLTI, http://emag.governoeletronico.gov.br, junho.
Connell, B. R., Jones, M., Mace, R., Mueller, J., Mullick, A., Ostroff, E., Sanford, J., Steinfeld, E., Story, M. e Vanderheiden, G. (1997) “The principles of Universal Design”, https://projects.ncsu.edu, junho.
Davis, F. D., Bagozzi, R. P. e Warshaw, P. R. (1989) “User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models”, Manage sci., New York, v. 35, n. 8, p. 982-1003.
ETSI, CCEN. (2018) “Accessibility requirements suitable for public procurement of ICT products and services in Europe”, https://www.etsi.org, julho.
Macedo, C. M. S. (2013) “Diretrizes de acessibilidade em conteúdos didáticos”, InfoDesign: Revista Brasileira de Design da Informação, v. 10, n. 2, https://infodesign.emnuvens.com, junho.
Maeda, J. (2007) “As leis da simplicidade”, Novo Conceito.
Menezes, K. M. L. (2021) “MeTA: Um Método para Avaliação de Tecnologias Educacionais Acessíveis sob a perspectiva do Design Universal”, Orientador: Roberto Pereira, 172 f, Dissertação (Mestrado em Informática) - Programa de Pós-graduação em Informática, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, http://www.prppg.ufpr.br/site/ppginformatica, julho.
NCSU. (2020) “Universal Design Principles”, http://www.ncsu.edu, julho.
Silva, Filho F. e Amarilho. (2017) “Normas de Acessibilidade: o Repositório de Objetos Educacionais para Educação Profissional e Tecnológica – PROEDU”, https://ead.ifrn.edu.br, julho.
Ortiz, J., Moreira, C., Menezes, K., Ferrari, B., Junior, D. e Pereira, R. (2021) “Computational Thinking for Digital Culture Development: discussions based on a practical experience”, X Latin American Conference on Human Computer Interaction, https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3488392.3488401, julho.
Ortiz, J., Moreira, C., Menezes, K., Ferrari, B., Junior, D. e Pereira, R. (2022, No prelo) “Computational Thinking and Mental Models: Promoting Digital Culture in the Youth and Adult Education”, Interacting with Computers.
Stephanidis, C. (2012) “The encyclopedia of human-computer interaction. The encyclopedia of human-computer interaction”, https://www.interaction-design.org, junho.
USA. (2020) “Section 508 of the Rehabilitation Act”, http://www.section508.gov, julho.
W3C BRASIL. (2018) “Web Content Accessibility Guidelines 2.0”, https://www.w3c.br, junho.
