Quizle: mobile game and web platform for creating quizzes and viewing reports

  • Rháleff Nascimento Rodrigues de Oliveira Federal University of ABC http://orcid.org/0000-0001-6983-4896
  • Felipe Siqueira Minholi Federal University of ABC
  • Jean Rodrigues Pereira Federal University of ABC
  • Diego Martos Buoro Federal University of ABC
  • Guilherme Dias Belarmino Federal University of ABC https://orcid.org/0000-0001-7949-5584
  • André Kazuo Yasui Federal University of ABC
  • Mário Bozolão Neto Federal University of ABC
  • Juliana Caroline Ferreira de Morais Federal University of ABC
  • João Paulo Freire Motta Federal University of ABC
  • Vinicius Rangel Mendes Barros Federal University of ABC
  • Mitzrael Albarrassim de Oliveira Federal University of ABC
  • Everton Surica Bezerra Federal University of ABC
  • Júlia Oliveira Pessoa Federal University of ABC
  • Rodrigo Martins de Souza Federal University of ABC
  • Denise Hideko Goya Federal University of ABC https://orcid.org/0000-0003-0852-6456
  • Carla Lopes Rodriguez Federal University of ABC https://orcid.org/0000-0002-1522-3130
  • Rafaela Vilela da Rocha Federal University of ABC https://orcid.org/0000-0003-4573-3016

Abstract


Quiz-type educational games can engage their players in government intervention initiatives, such as those related to health or accident prevention. However, existing solutions have at least one restriction: they are not very interactive and engaging, they are not accessible to people with disabilities, they are not easy for educators to create their own quizzes, they do not allow access to player performance data, or they are paid. This article aims to present the Quizle prototype, a mobile game and a web platform for creating quizzes and viewing results, which bypasses these restrictions. It is expected to use it successfully in campaigns in several cities in São Paulo and in partnerships that are being established.

Keywords: Quiz, educational game, prototype, results visualization

References

Rateke, D. (2006). A escola pública e o Proerd: tramas do agir policial na prevenção às drogas e às violências. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, UFSC.

Mayer, W. J. S. (2005).Mayer, W.J.S. (2005). Projeto bombeiro na escola "educação preventiva". Monografia (Especialização em Planejamento e Controle em Segurança Pública) - Departamento de Contabilidade, UFPR.

Brito, A. K. A.; Silva, F. I. C. D.; França, N. M. D. (2012). Programas de intervenção nas escolas brasileiras: uma contribuição da escola para a educação em saúde. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 36, n. 95, p. 624-632

Martins, C.; Macedo, R. T.; Silveira, S. R. (2021). Quiz Educ: Ferramenta para Construção de Quiz Educacional. Brazilian Journal of Education, Technology and Society (BRAJET, v.14, n.1, p.106-126

Macedo Silva, M. C. T. (2021). Estratégias educacionais no ensino técnico em enfermagem durante a pandemia por COVID- 19. Saúde Coletiva (Barueri), 11(64), p. 5748–5757.

Salas, E.; Rosen, M. A.; Held, J. D.; Weissmuller, J. J. (2009). Performance measurement in simulation-based training: a review and best practices. Simulation & Gaming, 40(3), p. 328–376.

Vargas, D.; Ahlert, E. M. (2017). O Processo de Aprendizagem e Avaliação através de Quiz. Artigo (Especialização) – Curso de Docência na Educação Profissional, Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado

Oliveira, W.; Joaquim, S. and Isotani, S. (2020). Avaliação de Jogos Educacionais: desafios, oportunidades e direcionamento de pesquisa. XIX Simpósio Brasileiro de Jogos de Computador e Entretenimento Digital (SBGames), p. 775-778.

Nagowah, L., Nagowah, S. (2009). A Reflection on the Dominant Learning Theories: Behaviourism, Cognitivism and Constructivism. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research (IJLTER), 16(2), p. 279-285.

Barros, V. R. M, et al. (2021). Implementação da visualização de relatórios para análise do desempenho dos jogadores em jogos sérios do tipo quiz. Workshop de Games na Graduação do SBGames, p 1-4.

Oliveira, R .N. R.; Belarmino, G. D.; Minholi, F.; Rocha, R. V; Goya, D. H. (2022). Pro-AvaliaJS: Protocolo para planejamento e execução da avaliação da reação e aprendizagem remota de jogos sérios. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), p. 1-10.

Bürger, C. A. C. Ghisleni, T. S. (2019). Educação e jogos: análise educomunicativa sobre a implementação de jogos em ambientes de ensino. Research, Society and Development, vol. 8(4), p. 1-14.

Rocha, R. V.; Goya, D. H.; Rodriguez, C. L. (2021). Game Quizle e Projeto Ecoleish: pesquisa, desenvolvimento e extensão. PesquisABC, 31, p. 25-29.
Published
2022-11-16
OLIVEIRA, Rháleff Nascimento Rodrigues de et al. Quizle: mobile game and web platform for creating quizzes and viewing reports. In: APPS.EDU CONTEST - PROTOTYPE CATEGORY - BRAZILIAN CONGRESS ON COMPUTERS IN EDUCATION (CBIE), 11. , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 128-131. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie_estendido.2022.226407.