Yerê e a Ilha Precisa: Um jogo RPG para exercitar a aprendizagem de literatura
Abstract
The literature of Brazil plays a crucial role in consolidating national identity. Thus, it is crucial to stimulate interest in classic works, especially among students. This project introduces Yerê and the Precise Island, an educational RPG game developed for mobile devices, aimed at facilitating the understanding of literature for high school students. Exploring the concepts of the literary movement of Romanticism in Brazil across its three romantic phases, the game is grounded in Piaget's Constructivist Theory (1973). Yerê's journey involves facing challenges and unraveling puzzles in three levels, each centered around a specific phase of Brazilian Romanticism.
Keywords:
serious game, literature, romanticism, puzzle, educational game design
References
Ribeiro, Roney Jesus. "14. A leitura e o ensino de literatura do Espírito Santo no ensino médio: tensões e divergências." Revista Científica UMC 2.2 (2017).
Pires, Fernanda Gabriela de Sousa. "Thinkted lab, um caso de aprendizagem criativa em computação no nível superior." (2021).
Silva, Douglas, et al. "GLBoard: um sistema para auxiliar na captura e análise de dados em jogos educacionais." Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital. SBC, 2022.
Pires, Fernanda Gabriela de Sousa. "Thinkted lab, um caso de aprendizagem criativa em computação no nível superior." (2021).
Silva, Douglas, et al. "GLBoard: um sistema para auxiliar na captura e análise de dados em jogos educacionais." Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital. SBC, 2022.
Published
2023-11-06
How to Cite
BASTOS, Manuela; MACENA, Jeniffer; BERNARDO, João; MELO, Rafaela; PESSOA, Marcela; PIRES, Fernanda.
Yerê e a Ilha Precisa: Um jogo RPG para exercitar a aprendizagem de literatura. In: APPS.EDU CONTEST - PROTOTYPE CATEGORY - BRAZILIAN CONGRESS ON COMPUTERS IN EDUCATION (CBIE), 12. , 2023, Passo Fundo/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 165-168.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie_estendido.2023.233293.
