Enigma pirata: um jogo para exercitar Matemática e Pensamento Computacional através da Teoria dos Conjuntos

  • Raquel Lais UEA
  • Fabrizio Honda UEA / UFAM
  • Fernanda Pires UEA
  • João Queroga UEA
  • Marcela Pessoa UEA

Abstract


The proficiency results in math from the latest SAEB (Brazilian Education Assessment System) were lower than in previous years. Possible factors are difficulty understanding the contents, lack of student motivation, adaptation during the remote model during the COVID-19 pandemic, etc. Educational games can be a powerful approach in this context due to the possibility of engaging and motivating students. Thus, this article presents "Pirate Enigma", an educational game intended for final-year students of middle school to learn Set Theory and develop Computational Thinking.
Keywords: math, educational games, Set Theory, Computational Thinking

References

Ausubel, D. P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular.

APRESENTAÇÃO da Coletiva de Imprensa | Saeb 2021. 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 jun. 2023.

CORDEIRO, Paloma Ferreira. Teoria dos conjuntos na realidade escolar. 2022. 42 f.

Masola, W., & Allevato, N. (2019). Dificuldades de aprendizagem matemática: algumas reflexões. Educação Matemática Debate, 3(7), 52-67.

Hayashi, E. C., Posada, J. E. G., Maike, V. R., and Baranauskas, M. C. C. (2016). Exploring new formats of the self-assessment manikin in the design with children. In Proceedings of the 15th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, pages 1–10

Pires, F. G. D. S. (2021). Thinkted lab, um caso de aprendizagem criativa em computação no nível superior.

Petri, G., von Wangenheim, C. G., and Borgatto, A. F. (2019). Meega+: Um modelo para a avaliação de jogos educacionais para o ensino de computação. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(03):52–81.

Silva, D., Pires, F., Melo, R., & Pessoa, M. (2022, October). GLBoard: um sistema para auxiliar na captura e análise de dados em jogos educacionais. In Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (pp. 959-968). SBC.

SOUTO, A. M. (2010). Análise dos conceitos de número irracional e número real em livros didáticos da Educação Básica. Master's dissertation in Teaching Mathematics. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Wing, J. M. (2021). Pensamento computacional. Educação e Matemática, (162), 2-4.
Published
2023-11-06
LAIS, Raquel; HONDA, Fabrizio; PIRES, Fernanda; QUEROGA, João; PESSOA, Marcela. Enigma pirata: um jogo para exercitar Matemática e Pensamento Computacional através da Teoria dos Conjuntos. In: APPS.EDU CONTEST - PROTOTYPE CATEGORY - BRAZILIAN CONGRESS ON COMPUTERS IN EDUCATION (CBIE), 12. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 169-172. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie_estendido.2023.233303.