Bora de viagem!: A Digital Game to Explore Our States
Abstract
This work presents the prototype of the game "Bora de Viagem!", created to enhance the geographical learning of children and pre-adolescents. The game uses gamification and behaviorism, with customizable tools to assist teachers and students. Classified as a Puzzle and Quiz game, it involves the graphical representation of Brazilian states and questions about their locations, allowing students to expand their knowledge in a playful and interactive way. With a customization system that adapts the content to each student's level, "Bora de Viagem!" aims to spark interest in geography and contribute to the formation of more conscious and engaged citizens.
Keywords:
educational game, quiz, gamification, behaviorism, Brazilian states, learning tools
References
SILVA, Marcos Jonatas Damasceno Da et al.. O desinteresse dos alunos nas aulas de geografia. Anais III CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2016. Disponível em: [link]. Acesso em: 07/07/2024 15:07
SILVA, Maroni Maria da Conceição; SILVA, Crislândia Ribeiro da; SILVA, Rosilda Pereira da; PAZ E SILVA, Lineu Aparecido. Dificuldades de aprendizagem no ensino de Geografia no 7º ano da U.E. Florisa Silva em Canto do Buriti-PI. Pesquisar - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia, Florianópolis, 2014. Disponível em: [link]
MACEDO, Eduardo Sebastião de. A gamificação como recurso didático no ensino de geografia: Gamification as a didactic resource for teaching geography. Brazilian Journal of Development, set. 2022. Disponível em: [link]
MOREIRA, Maria Efigênia Alves; SILVA, José Ronaldo Ribeiro da; BARROS, Ileane Oliveira; LIMA, Luiza Maria Vieira de. O behaviorismo e o socioconstrutivismo nas práticas de ensino e suas consequências – um estudo de caso. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Editora Realize 2015. Disponível em: [link]
Scrum Guide. Disponível em: [link].
SILVA, Maroni Maria da Conceição; SILVA, Crislândia Ribeiro da; SILVA, Rosilda Pereira da; PAZ E SILVA, Lineu Aparecido. Dificuldades de aprendizagem no ensino de Geografia no 7º ano da U.E. Florisa Silva em Canto do Buriti-PI. Pesquisar - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia, Florianópolis, 2014. Disponível em: [link]
MACEDO, Eduardo Sebastião de. A gamificação como recurso didático no ensino de geografia: Gamification as a didactic resource for teaching geography. Brazilian Journal of Development, set. 2022. Disponível em: [link]
MOREIRA, Maria Efigênia Alves; SILVA, José Ronaldo Ribeiro da; BARROS, Ileane Oliveira; LIMA, Luiza Maria Vieira de. O behaviorismo e o socioconstrutivismo nas práticas de ensino e suas consequências – um estudo de caso. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Editora Realize 2015. Disponível em: [link]
Scrum Guide. Disponível em: [link].
Published
2024-11-04
How to Cite
COSTA, Luan Vitor Pereira da; GOMES, Karen da Silva; ANTOLIN, Gisele Duarte Caboclo; ANTOLIN, Mauricio Quelhas.
Bora de viagem!: A Digital Game to Explore Our States. In: APPS.EDU CONTEST - PROTOTYPE CATEGORY - BRAZILIAN CONGRESS ON COMPUTERS IN EDUCATION (CBIE), 13. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 131-134.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie_estendido.2024.243484.
