Mileva Maric’s Challenge: a logic game highlighting female leadership in science
Abstract
This article presents ”Desafio de Mileva Maric”, an educational digital game inspired by Einstein’s Puzzle, which offers logic-based challenges contextualized within the lives and contributions of women scientists. Designed to highlight and value the female presence in science, the game stimulates skills such as deduction, organization, and data analysis while introducing historical and scientific content in an interactive format. Developed in Godot with a focus on accessibility and gamification, the software promotes critical thinking and representativeness. Aligned with Brazil’s National Common Curricular Base (BNCC) and gender equity principles, the game is an innovative pedagogical tool for teaching logic and scientific awareness in school settings.References
Brasil (2018). Base nacional comum curricular. Ministério da Educação, Brasília, DF. Disponível em: [link]. Acesso em: 13 ago. 2025.
De Souza, D. F. (2013). Desenvolvendo a lógica e algoritmos no ensino médio. Workshop de Informática na Escola (WIE).
Pimentel, R. L. M., Breda, M. Z. C., and Oliveira, C. M. (2024). O raciocínio lógico matemático e a utilização dos jogos como estratégias de aprendizagem. Revista Científica Espaço Acadêmico.
Ribeiro, L. H. d. F., Germano, V. E., Bruno, L. P., Freire, M. L. B., Do Nascimento, E. G. C., and Fernandes, T. A. A. d. M. (2022). Game-based learning como estratégia de ensino e aprendizagem no ensino médico. Research, Society and Development.
Rodrigues, S. J. R., De Souza, M. F., Diniz, R. M., De Souza, P. H., Victor, D. O. A., and Magalhães, A. P. A. S. (2014). O desenvolvimento do raciocínio lógico por meio de jogos estratégicos. I Congresso de Ensino, Pesquisa e Extensão da UEG.
De Souza, D. F. (2013). Desenvolvendo a lógica e algoritmos no ensino médio. Workshop de Informática na Escola (WIE).
Pimentel, R. L. M., Breda, M. Z. C., and Oliveira, C. M. (2024). O raciocínio lógico matemático e a utilização dos jogos como estratégias de aprendizagem. Revista Científica Espaço Acadêmico.
Ribeiro, L. H. d. F., Germano, V. E., Bruno, L. P., Freire, M. L. B., Do Nascimento, E. G. C., and Fernandes, T. A. A. d. M. (2022). Game-based learning como estratégia de ensino e aprendizagem no ensino médico. Research, Society and Development.
Rodrigues, S. J. R., De Souza, M. F., Diniz, R. M., De Souza, P. H., Victor, D. O. A., and Magalhães, A. P. A. S. (2014). O desenvolvimento do raciocínio lógico por meio de jogos estratégicos. I Congresso de Ensino, Pesquisa e Extensão da UEG.
Published
2025-11-24
How to Cite
FERREIRA, Lucas E. M.; MÜLLER, Mayara; OTT, Yasmim V.; JERONIMO, Joice L..
Mileva Maric’s Challenge: a logic game highlighting female leadership in science. In: APPS.EDU CONTEST - PRODUCT CATEGORY - BRAZILIAN CONGRESS ON COMPUTERS IN EDUCATION (CBIE), 14. , 2025, Curitiba/PR.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 144-147.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie_estendido.2025.13338.
