Remote Education: What Do Students and Teachers Think?
Abstract
In times of social detachment, remote teaching has become a possibility for teaching and learning. This modality provides for synchronous and asynchronous activities without face-to-face contact, in which several technologies can be used. At this point, it can be questioned how teachers and students view remote teaching as regards difficulties and opportunities. In order to know the opinion of those involved, a semi-structured interview is conducted with ten students and six teachers from different courses, areas and levels of education. The comments point to the difficulties of interaction and infrastructure, well as opportunities to experience new technologies and new environments of teaching and learning.
References
Feitosa, Murilo Carvalho; Lavor, Otávio Paulino (2020). Ensino de circuitos elétricos com auxílio de um simulador do PhET. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 8, n. 1, p.126-139. http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9014/pdf. Maio.
Hitzschky, Rayssa Araújo; Arruda, Juliana Silva; Siqueira, Liliane Maria Ramalho de Castro, Castro Filho, José Aires de (2019). “A utilização de Recursos Educacionais Digitais (RED) de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental e a formação docente: a inserção de RED em sala de aula”. Revista Tecnologias na Educação, v. 31, p. 1- 16. https://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2019/12/Art11-Ano-11-vol31-Dezembro- 2019.pdf, Junho.
Masetto, Marcos Tarciso; Nonato, Bréscia; Medeiros, Zulmira (2017). “Inovação curricular no ensino superior: entrevista com Marcos Tarciso Masetto”. Revista Docência do Ensino Superior, v. 7, n. 1, p. 203-210. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2300/1431. Junho
Melo, Elvis Medeiros de; Maia, Dennys Leite (2019). “Uma Análise Exploratória de Dados sobre o Uso do Smartphone por Estudantes de PósGraduação em Tecnologias Educacionais”, Revista Tecnologias na Educação, v. 31, p. 1-20. https://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2019/12/Art2-Ano-11-vol31-Dezembro- 2019.pdf, Maio.
Mourão, Letícia dos Santos; Araújo, Lorena Cavalcante; Silva, Marcelo Pereira da (2019). “Educação virtual e marketing digital: uma análise do perfil “Efeito Orna” no Instagram”. Revista Tecnologias na Educação, v. 30, p. 1-13. https://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2019/12/Art1-Ano-11-vol30-Novembro- 2019.pdf. Junho.
Pimentel, Lucas; Nicolau, Marcos (2018). “Os Jogos de Tabuleiro e a Construção do Pensamento Computacional em Sala de Aula”, In: Anais do III Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2018), Fortaleza. http://ceur-ws.org/Vol-2185/CtrlE_2018_paper_11.pdf, Maio.
Pinheiro, Paulo Sérgio Brito; Seruffo, Marcos César da Rocha; Pires, Yomara Pinheiro (2019). “Experiência de Uso de um Aplicativo Educacional Para Dispositivos Móveis no Município de Castanhal – Pará”, Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE, v. 27, n. 3, p. 242-264. https://www.br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/v27n03242264/6690, Maio.
Porfírio, Camila Tauane; Sobreira Júnior, Otávio Vieira; Pantoja, Lydia D. Maia; Paixão, Germana Costa (2018). “Atividades Assíncronas em Um Curso de Graduação a Distância: Aceitação, Participação e Desempenho dos Discentes”, In: Anais do III Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2018), Fortaleza. http://ceur-ws.org/Vol-2185/CtrlE_2018_paper_39.pdf, Junho.
Rodrigues Júnior, José Florêncio; Véras, Sonia Carvalho Leme Moura (2019). “A Comunicação, a Colaboração e o Diálogo pela Web: uma Evidência”, In: Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2018), Recife. https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/8885/8786, Junho.
Silva, Arthur William Pereira da; Coelho, Ana Lúcia de Araújo Lima; Santos, Helaine Cristine Carneiro; Oliveira, Brenda Nathalia Fernandes (2017). “Entrevista com Professoras do Ensino Fundamental I sobre Educação para a Sustentabilidade”. Revista Lumen, v. 4, n.2, p. 1-9. Junho.
Vieira, Francisco Giovanni David (2017). “Ensino de Marketing por meio de entrevista semi-estruturada”. Revista Espaço Acadêmico, v. 17, n. 195, p. 1-8. http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/34940, Junho
