Videos in Mathematics Teacher Training: Linear Systems and Perspectives for Pandemic Times
Abstract
In this text we seek to reflect on the role of mathematics teacher training courses in the context of cyberculture. Through a video production activity conducted in a mathematics degree course at a public university in the interior of Ceará, we observed the difficulties and possibilities in the use of cyberculture resources in teaching and learning to solve linear systems. We raise questions about the behavior of the students themselves, who seem to be still under the strong influence of a massive teaching model, and present perspectives about the context of the pandemic experienced today.
References
Brasil (2015) “Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada”, Diário Oficial da República Federativa do Brasil, seção 1, p. 13, 25 de junho de 2015.
Brasil (2020a) “Sinopse Estatística da Educação Básica 2019”, http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica, Abril.
Brasil (2020b) “Censo da Educação Básica 2019: Resumo Técnico”. INEP.
Cosenza, R. Guerra, L. B. (2011) “Neurociência e Educação: como o cérebro aprende”.Artmed.
Gatti, B. A. (2014) “A formação inicial de professores para a Educação Básica: as licenciaturas”, Revista USP, n. 100, p. 33-46. São Paulo.
Lemos, A. (2013) “Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea”. Sulina, 6a edição.
Lévy, P. (2010) “Cibercultura”. Editora 34, 3a edição.
Prensky, M. (2001) “Digital Natives, Digital Immigrants”,https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf, Junho.
Santaella, L. (2003) “Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura”. Paulus.
