What if Our Workshop Doesn't Work?
Abstract
Adding computing education in the compulsory school system is a theme of growing interest in Brazil. Creative Computing is one approach to work with computing concepts that privileges creativity and collaboration. This paper presents an experience report of a Creative Computing workshop with a sixth grade class of a public state middle school, supported by the use of the Scratch environment and a textbook. The experience allowed to identify factors that may influence either positively or negatively in both students' effective learning and their motivation.
References
Bezerra, F., & Dias, K. (2012). Programação de Computadores no Ensino Fundamental: Experiências com Logo e Scratch em Escola Pública. Revista Traços, 14(30).
Bordini, A., Avila, C. M. O., Weisshahn, Y., da Cunha, M. M., da Costa Cavalheiro, S. A., Foss, L., Aguiar, M. S., & Reiser, R. H. S. (2016). Computação na Educação Básica no Brasil: O Estado da Arte. Revista de Informática Teórica e Aplicada, 23(2): 210-238.
Brennan, K., Chung, M., & Hawson, J. (2011). Creative Computing: A Design-Based Introduction to Computational Thinking. Acessado em Maio, 2020.
Bueno, A. P., & Ritzel, M. I. (2013). A Informática no Contexto Educacional. Revista Conhecimento Online, 2.
Costa, T., Batista, A., Maia, M., Almeida, L., & Farias, A. (2012). Trabalhando Fundamentos de Computação no Nível Fundamental: Experiência de Licenciandos em Computação da Universidade Federal da Paraíba. In XX Workshop de Educaçãoem Computação - WEI. Curitiba, PR, Brasil.
Cuny, J., Snyder, L., & Wing, J.M. (2010). Demystifying Computational Thinking for Non-Computer Scientists. Unpublished manuscript in progress.
Dantas, J. S. (2017). O Pensamento Computacional na Educação Básica: Uma Análise sob a Perspectiva do Ensino de Computação.
Monte-Alto, H. H. L. C., Schreiner, M. A., Dörr, J. B., Lisbôa, E. S., & dos Santos Soares, J. P. R. (2017). Iniciativas para a Disseminação da Ciência da Computação na Educação Básica no Município de Palotina – Paraná. Extensão em Foco, 1(13).
Resnick, M. (2007). All I Really Need to Know (about Creative Thinking) I Learned (by Studying how Children Learn) in Kindergarten. In Proceedings of the 6th ACM SIGCHI conference on Creativity & Cognition.
Rodrigues, R. da Silva, Andrade, W., Guerrero, D., & Sampaio, L. (2015). Análise dos Efeitos do Pensamento Computacional nas Habilidades de Estudantes no Ensino Básico: Um Estudo sob a Perspectiva da Programação de Computadores. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE.
Santana, B. L., Araújo, L. G. J., & Bittencourt, R. A. (2019a). Computação e Eu: Livro do Professor. Feira de Santana: Edição do Autor.
Santana, B., Araújo, L. G. J., & Bittencourt, R. A. (2019b). Computação e Eu: UmaProposta de Educação em Computação para o Sexto Ano do Ensino Fundamental II. In WEI 2019 - XXVII Workshop sobre Educação em Computação.
Santos, J. A. M., Bittencourt, R. A., Dias, A. M., & Santana, B. S. (2019). Pensamento Computacional para Alunos do Ensino Fundamental de Escolas Públicas em uma Cidade de Pequeno Porte: Um Relato e Análise de Experiência. In WIE 2019 - XXV Workshop de Informática na Escola.
Santos, P. S., Araujo, L. G. J., & Bittencourt, R. A. (2018). A Mapping Study of Computational Thinking and Programming in Brazilian K-12 Education. In FIE 2018- 48th Annual Frontiers In Education Conference.
SBC(2017) Referenciais de Formação em Computação: Educação Básica http://www.sbc.org.br/files/ComputacaoEducacaoBasica-versaofinal-julho2017.pdf.
