Production of Instructional Material for Teaching History of Paraiba

Abstract


Interactive animations can be used in the educational support of History. They can help students with difficulty in abstracting concepts. This article describes the steps for the production of an interactive animation aimed at teaching History of Paraíba, as well as its application with elementary school students. The use of animations can stimulate cognitive processes such as perception, memory, language and thought. The interaction, combined with content-related challenges, allows attention focused on specific content. Based on the application of animation in the classroom, the potential of this material is observed as a resource to support the teaching of History, stimulating the participation and curiosity of students about the theme.

Keywords: Interactive animations, History of Paraíba, Teaching

References

Abusamra, V., Cartoceti, R., Raiter, A. G. e Ferreres, A. R. (2008) "Uma perspectiva cognitiva no estudo da compreensão de textos", In Psico, 39(3), 13.

da Cruz Alves, N., von Wangenheim, C. G., Rodrigues, P. E., Hauck, J. C. R., e Borgatto, A. F. (2016) "Ensino de computação de forma multidisciplinar em disciplinas de história no ensino fundamental–um estudo de caso", In Revista Brasileira de Informática na Educação, 24(3), 31.

Malacarne, J. (2001) "Ambiente visual para Programação distribuída em java", 155 f. Dissertação (Mestrado em Computação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Memórias Reveladas. (2010) "Guerrilha do Araguaia", http://www.memoriasreveladas.gov.br/index.php/multimidias, Abril.

Oliveira, P. (2017) "Objetos de Aprendizagem de simulação e animação para o ensino de Biologia: uma análise quanti-qualitativa". In Revista Tecnologias na Educação- Ano, 9.

Schimiguel, J., Sanches, W. E., Andreasi, M. R., e de Siqueira, P. H. (2013) "A aplicação de animações no ensino de física". In RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, 11(1).

Secretaria de Educação do Pará. (2020) "Segunda Guerra Mundial", Paraná, http://www.historia.seed.pr.gov.br/modules/links/links.php?ini=S&categoria=12, Abril.

Silva, M. P. R., Costa, P. D. P., Prampero, P S. e Figueiredo, V. A. (2009) "Elementos de Computação Gráfica utilizados em Jogos Digitais 2D", Universidade estadual de Campinas, Campinas.

Tavares, R. (2005) "Animações interativas e mapas conceituais", XVI Simpósio Nacional de Ensino de Física.

Tversky, B., Morrison, J. B., e Betrancourt, M. (2002) "Animation: can it facilitate?", In International journal of human-computer studies, 57(4), 247-262.

Wangenheim, C. G. von, e Wangenheim, A. von (2012), Ensinando computação com jogos, Bookess Editora, Florianópolis, SC, Brasil.

Wazlawick,R,S. (2014) "Metodologiade pesquisaparaciênciada computação", Elsevier.

Xiao, L. (2013) "Animation trends in education". In International Journal of Information and Education Technology, 3(3), 286.
Published
2020-07-31
SILVEIRA, Diego R. S.; COSTA, Thaíse K. L.. Production of Instructional Material for Teaching History of Paraiba. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 188-197. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11396.