A Methodology and Case Study for the Choice and Adoption of Free Software in Higher Music Education

Abstract


Higher education often makes use of tools that are market-oriented and not created exclusively for teaching, such as in high school. This paper presents a methodology for choosing and adapting FLOSS tools for a University course based on the disciplines offered in it and the activities to be carried out in the context of these disciplines, the categories of tools that allow the execution of these activities and the FLOSS tools that belong to these categories. The article also presents a case study of the use of this methodology in the Department of Music at the Federal University of São João del-Rei. This case study illustrates the use of the proposed methodology and results in a set of tools that are being used for teaching in this Institution.

Keywords: Methodology, FLOSS, University education, Music Course

References

Amorim, J. N. d. (2014). O ensino do contrabaixo elétrico e as novas ferramentas tecno-lógicas: um estudo de caso na escola de música de brasília.

Boni, V. and Quaresma, S. J. (2005). Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em ciências sociais. Em Tese, 2(1):68–80.

Borges, G. A. (2007). Musix gnu linux na sala de aula. possibilidades de uso de softwares livres na educação musical.

Campos, A. (2006). O que é software livre. BR-Linux. Florianópolis, março de.

Freire, F. M. P. and Prado, M. (1999). Projeto pedagógico: Pano de fundo para escolha de um software educacional. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas, SP: UNICAMP-NIED, pages 111–129.

Gimenes, M. C. (2001). A utilização do computador na educação. Educere-Revista daEducação da UNIPAR, 1(2).

Koefender, J., Nakahara, K. C., Savi, R., and Dantas, W. S. (2006). Software livre na educação: A experiência do projeto classificação de software livre educativo (classe). RENOTE, 4(1).

Minayo, M. d. S. and Sanches, O. (1993). Quantitativo-qualitativo: oposição ou comple-mentaridade. Cadernos de saúde pública, 9(3):239–262.

Pinhati, F. and Siqueira, S. (2012). Utilização de ferramentas colaborativas na apren-dizagem musical de alunos leigos. In Anais do Workshop de Informática na Escola,volume 1.

Queiroz, L. R. (2014). Educação musical e cultura: singularidade e pluralidade cultural no ensino e aprendizagem da música. Revista da ABEM, 12(10).

Schiavoni, F. L. and Gonçalves, L. L. (2015). Utilização de software livre no ensino de música da ufsj. In SBCM 2015, pages 60–67, Campinas - SP - Brazil.

Tarouco, L. M. R., Roland, L. C., Fabre, M.-C. J. M., and Konrath, M. L. P. (2004). Jogos educacionais. RENOTE: revista novas tecnologias na educação [recurso eletrônico]. Porto Alegre, RS.

Valente, J. A. (1999). Análise dos diferentes tipos de softwares usados na educação. O computador na sociedade do conhecimento, page 71.

Valente, J. A. (2008). Diferentes usos do computador na educação. Em Aberto, 12(57).

Wheeler, D. A. (2005). Why open source software/free software (oss/fs, floss, or foss)? look at the numbers!
Published
2020-07-31
GONÇALVES, Luan Luiz; SCHIAVONI, Flávio Luiz. A Methodology and Case Study for the Choice and Adoption of Free Software in Higher Music Education. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 228-237. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11400.