Heuristic evaluation of a web platform for the diffusion of Computational Thinking in the Elementary School

  • Soraya Roberta dos Santos Medeiros UFRN http://orcid.org/0000-0002-6626-5963
  • Humberto Rabelo UFRN
  • Angélica Medeiros UEPB
  • Cristóvão Lima UFRN
  • Hélio Júnior UFRN
  • Cibelle Amorim Martins UFRN

Abstract


This article proposes the interface evaluation of Poesia Compilada platform for the diffusion of PC teaching in Elementary School. To reach it, this study is divided into three stages: i) evaluation planning; ii) definition, modeling and application of the evaluation method to be used and iii) collection and analysis of results. As a result, the evaluations indicated that the prototype needs to undergo adjustments to better fit the heuristics, considering that quantitatively negative evaluations represented 63% of the indications.

Keywords: Computational Thinking, Heuristic evaluation, Teaching platform, Poetry, Teaching Algorithms, Programming Teaching

References

Barbosa, Simone: Silva, Bruno. “Interação Humano-Computador. Elsevier Brasil”, 2010.

Blikstein, P. (2008) “O pensamento computacional e a reinvenção do computador na educação”.Disponível em http://www.blikstein.com/paulo/documents/online/ol_pensamento_computacional.html, Acessado em 05 de Set. 2019.

Bordini, Adriana et al. (2018) “Linguagem Visual para resolução de problemas fundamentada no Pensamento Computacional: uma proposta”. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). p. 81.

Charao, Andrea et al. (2018) “Computação e Psicologia: Construindo uma Parceria Interdisciplinar para o Ensino de Computação em Escolas”. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. p. 579.

Coelho, O. e Santoro, D. (2002). “A Sinergia entre as Heurísticas de Usabilidade de Software e as Heurísticas de Ensino-Aprendizagem do ponto de vista da Educação à Distância Mediada pela Web”. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.

Da Costa, Karine Piacentini Coelho; Azevedo, Matheus; Madeira, Charles. (2018) “Facilitando o uso do Scratch por meio de atividade desplugada que introduz o estudo do plano cartesiano”. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. p. 778.

Matos, E. S. (2013). “Dialética da Interação Humano-Computador: tratamento didático do diálogo midiatizado”. Tese (Doutorado)- Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo.

Medeiros, et al., (2019b). “Poesia Compilada: Plataforma lúdica para a difusão do ensino de programação através do Pensamento Computacional no Ensino Fundamental”. In: Anais do II Congresso Sertanejo de Computação - SERCOMP 2019. São Paulo: Pimenta Cultural, p. 259-276. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/sercomp-2019. Acesso em: 24 jul. 2020

Medeiros, Soraya et al. (2019a) “Proposta de Redesign da plataforma Poesia Compilada acessível para pessoas com deficiência visual/baixa visão para a difusão do Pensamento Computacional”. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), [S.l.], p. 1141, nov. 2019. ISSN 2316-6533. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/8842. Acesso em: 20 jul. 2020.doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2019.1141.

Mohaghegh, Dr Mahsa; McCauley, Michael. (2016)” Computational thinking: The skill pages 1524–1530.

Nieksen, J. (1992) “Finding usability problems through heiristic evaluation”. Proceedings of ACM CHI’92, p. 373-380.

Nielsen, J. (1993) “Usability Engineering”. New York, NY: Academic Press.

Norman, D.A.(1988) “Psychology of Everyday Things”. Basic Books.

Rêgo, Beatriz Brito; Garrido, Filipe Adeodato; De Souza Matos, Ecivaldo. (2018) “Moodle como ambiente MOOC: orientações para o redesign de interação”. RENOTE, v. 16, n. 1.

Reis, Emmanuel et al. (2018) “Jovens Programadores: ensino de programação e robótica para alunos do ensino básico de Monte Carmelo-MG”. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. p. 649

Rodriguez, Carla et al. (2015) “Pensamento Computacional: transformando ideias em jogos digitais usando o Scratch”. In: Anais do Workshop de Informática na Escola.

Santos, Grazielle Costa. (2015) “Aspectos de Acessibilidade do Governo Eletrônico: Avaliação de portais web com ênfase em portadores de deficiência visual”. Projetos e Dissertações em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento, v. 4, n. 2.

Sharp, H.; Rogers, Y.; Preece, J. (2007) “Interaction Design: Beyond HumanComputer Interaction”. Wiley. ISBN 9780470018668.

Wing, J. M. (2006). “Computational thinking”. Communications of the ACM, 49(3):33–35.

Shneiderman, B. (1998) “Designing the User Interface”, 3a ed. Reading, MA: Addison Wesley.

Zanin, Aline et al. (2018) “StudyPlay: Um Modelo Gamificado Para Incentivo a Realização de Atividades Extraclasse”. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). p. 1683.
Published
2020-07-31
MEDEIROS, Soraya Roberta dos Santos; RABELO, Humberto; MEDEIROS, Angélica; LIMA, Cristóvão; JÚNIOR , Hélio; MARTINS, Cibelle Amorim. Heuristic evaluation of a web platform for the diffusion of Computational Thinking in the Elementary School. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 395-404. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11417.