Gamifying Human Histology Education
Abstract
This article describes the experience of incorporating gamification into the teaching practice of Human Histology. Digital technological resources such as Kahoot, Plicker and PowerPoint were used, as well as non-digital technological resources developed by the researchers such as the Histological Puzzle and the Microscope Hunt. It was observed that elements present in games can be used to make the teaching-learning process more interactive, motivating and pleasant, besides increasing the student interest and, consequently, their performance.
References
Attard, C., & Holmes, K. (2020). “It gives you that sense of hope”: An exploration of technology use to mediate student engagement with mathematics. Heliyon, 6(1), e02945.
Barrows, H. S. & Tamblyn. R. M. (1980). Problem-based learning: An approach to medical education. New York: Springer.
Bunchball, I. (2010). Gamification 101: An introduction to the use of game dynamics to influence behavior. White paper, 9.
Burity, C. H. F.; Cardozo, S. V. (2014) Atlas digital de morfologia comparada: uma ferramenta complementar ao ensino de histologia e histopatologia. Revista UNIABEU.
Carvalho, A. A., Cruz, S., Barros, C., Moura, A., Araújo, I., & Zagalo, N. (2016). Aspetos a considerar na criação de jogos educativos. Carvalho, AAA; Cruz, S.; Marques, CG; Moura, A, 510-518.
Cavadas, C. et al. (2017) Quizzes as an active learning strategy: a study with students of pharmaceutical sciences. In: 2017 12th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). IEE, p. 1-6.
Cavanagh, A. J. et al. (2018). Trust, growth mindset, and student commitment to active learning in a college science course. CBE—Life Sciences Education, v. 17, n. 1, p. ar10.
De Moraes, J. V., & Castellar, S. M. V. (2018). Metodologias ativas para o ensino de Geografia: um estudo centrado em jogos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 17(2), 422-436.
De Ovando Solís, A.; Rodriguez, A.; Hullin, C. (2018) Digital Game-Based Learning: A Didactic Experience in the Pre-Degree Nursing Career. Studies in health technology and informatics, v. 250, p. 88-88.
Diesel, A.; Baldez, A. L. S.; Martins, S. N. (2017). Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288.
Fidalgo-Blanco, Á.; Sein-Echaluce, M. L.; García-Peñalvo, F. J. (2019). Enhancing the main characteristics of active methodologies: A case with Micro Flip Teaching and Teamwork.
Gazotti-Vallim, M. A., Gomes, S. T., & Fischer, C. R. (2017). Vivenciando inglês com Kahoot. The ESPecialist, 38(1).
Maranhão, K. M.; Reis, A. C. S. (2019). Recursos de gamificação e materiais manipulativos como proposta de metodologia ativa para motivação e aprendizagem no curso de graduação em odontologia. Revista Brasileira de Educação e Saúde, v. 9, n. 3, p. 1-7.
Mattar, J. (2010). Games em educação: como os nativos digitais aprendem.
Ribeiro, J.; Gil, H. (2016). A utilização dos recursos educativos digitais-RED: na prática de ensino supervisionada no 1. o CEB. In: 11a Conferencia Ibérica de Sistemas y Tecnologias de Información. AISTI (Associação Ibérica de sistemas e tecnologias de Informação), p. 85-89.
Ribeiro, L. C. V. (2018). Testando novas metodologias de aprendizagem para o ensino de embriologia humana: relato de experiência e percepção dos discentes. Revista Docência do Ensino Superior, v. 8, n. 1, p. 151-165.
Risnes, S., Khan, Q., Hadler‐Olsen, E., & Sehic, A. (2019). Tooth identification puzzle: A method of teaching and learning tooth morphology. European Journal of Dental Education, 23(1), 62-67.
Silva, J. B. D., Sales, G. L., & Castro, J. B. D. (2019). Gamificação como estratégia de aprendizagem ativa no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, 41(4).
Zhong, Q. (2019). Design of Game-Based Collaborative Learning Model. Open Journal of Social Sciences, 7(07), 488.
