Observing the Informatics Classoom: The Informatics Teacher and the New Perspectives with Scratch as a Learning Object
Abstract
This article describes a Scratch workshop held with the aim of reducing the teachers’ estrangement and technologies. This difficulty was verified by the authors when they perceived how little or badly was the use of information technology in the teaching process. We discuss the pedagogical possibilities of this tool and of the informatics classroom as means for more meaningful teaching, in addition to discussing the teacher's role in the informatics classroom.
References
Almeida, J. S., Araújo, M. S., Lima, S. M. S., Sousa, K. C. e Felix, O. M. S. (2016) “O laboratório de informática como ambiente articulador de saberes na prática pedagógica de professores”, in: Congresso Nacional de Educação (III CONEDU). http://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2016/TRABALHO_EV056_ MD1_SA4_ID4152_04082016215911.pdf. Julho de 2020.
Batista, E. J. S., Castro Jr, A. A., Canteiro, S. V., Bogarim, C. A. C. e Larrea, A. A. (2016) “Uso do Scratch no ensino de programação em Ponta Porã: das séries inicias ao ensino superior”, in: V CBIE. XXII WIE. Anais do WIE. https://www.br- ie.org/pub/index.php/wie/article/view/6863/4741. Julho de 2020.
Brasil, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (2012) “Projeto Pedagógico do Curso Superior de Licenciatura em Informática na modalidade presencial”. file:///C:/Users/Oliveira/AppData/Local/Temp/Licenciatura%20em%20Informatica% 202018.pdf. Julho de 2020.
Brasil, Ministério da Educação e do Desporto (1997) “Programa Nacional de Informática na Educação – PROINFO: Diretrizes”. https://goo.gl/rP6iNj. Julho de 2020.
Carneiro, M. S. F. e Silveira, M. S. (2014) “Objetos de Aprendizagem como elementos facilitadores na Educação a Distância”, Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 4/2014, p. 235-260. Editora UFPR.
Carvalho, J. M. (2012) “O uso pedagógico dos laboratórios de informática nas escolas de Ensino Médio de Londrina”, Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Diniz, J., Araújo, S. S. e Brandão, X. (2013) “Uma análise do perfil profissional do licenciado em Informática”, p. 2202-2211, in: IX CONGIC. 2013. Anais.
França, R. S., Ferreira, V. A. S., Almeida, L. C. F. e Amaral, H. J. C. (2014) “A disseminação do pensamento computacional na educação básica: lições aprendidas com experiências de licenciandos em computação”, p. 1473-1482, in: XXII Workshop sobre Educação em Computação (WEI).
Kenski, V. M. (2009) “Didática: o ensino e suas relações, São Paulo, 14ed, Papirus.
Laboratório (2004) in: Houaiss, A., Minidicionário Houaiss da língua portuguesa, Rio de Janeiro, Objetiva.
Moreira, K. C., Bulcão, J. S. B. e Souza, D. M. (2015) “Programando Animações Educacionais Utilizando Uma Linguagem De Blocos Para Estudantes Do Ensino Fundamental”, p. 73-73, in: COIPESU, João Pessoa. Anais de resumo – COIPESU. João Pessoa.
Oliveira, M. V., Rodrigues, L. V. e Queiroga, A. P. G. (2016) “Material didático lúdico: uso da ferramenta Scratch para auxílio no aprendizado de lógica da programação”, Anais do WIE. https://goo.gl/1D9aKk. Julho de 2020.
Sala (2004) in: Houaiss, A., Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro, Objetiva.
Silva, A. M., Moraes, D. A. S. S. e Batista, S. C. F. (2014) “Educação Ambiental: Scratch Como Ferramenta Pedagógica No Ensino De Saneamento Básico”. Renote. UFRGS. https://goo.gl/UbPXGR. Julho de 2020.
Silva, E. G., Barbosa, A. F., Neto, S. R. S., Lopes, R. H. O. e Rodrigues, A. N. (2014) “Análise de ferramentas para o ensino de Computação na Educação Básica”, p. 1495-1504, in: XXXIV CSBC. Brasília.
Silva, M. A. R. (2010) “O uso pedagógico das TIC como expansão das capacidades: o ProInfo Natal/RN”, UFRN, Dissertação. https://goo.gl/9vwjYm. Julho de 2020.
Sobreira, E. S. R., Viveiro, A. A. e D’Abreu, J. V. V. (2016) “Do Paper Circuit à programação de Arduino com Scratch: uma sequência didática para aprendizagem do conteúdo de energia nos anos iniciais do ensino fundamental”, p. 456-465, in: V CBIE. XXII WIE. Anais do WIE.
Teodoro, R. A. P. (2015) “Perspectivas sobre a utilização da informática na prática docente: O computador como recurso tecnológico nas aulas de matemática”, Revista Saberes, Ed. 005. https://tinyurl.com/y9vyk8qy. Julho de 2020.
