Technologies for Awareness and Reduction of Water Waste and Conscious Use: A Systematic Literature Review
Abstract
Water is a universal good and because of this fact, life prevails. However, it is known that this resource is threatened. Therefore, the objective of the current paper is to provide a Systematic Review of Literature, in which an analysis of scientific works regarding to technological tools used with the purpose of reducing and raising awareness about the excessive water waste was carried out. Specifically in the following databases: REB, CBIE, WIE, SBIE, RBIE, RENOTE, JAIE, DesafIE, RITA and WAVE2. The search resulted in 22 chosen works in the preliminary selection phase, 8 of these works were included for data extraction, presenting tools and their application methodology, related to the theme area study.
References
Albuquerque, R. C., Miranda, A. C., & Kneipp, R. E. (2008). Promovendo o ensino- aprendizagem de educação ambiental no ensino fundamental com jogos baseados em ferramentas computacionais. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação,6(2).
Ana, Agência Nacional de Águas. Manual de Usos Consuntivos da Água no Brasil. Brasília: ANA, 2019.
Biolchini, J.; Mian, P.; Natali, A.; Conte, T. E Travassos, G. Scientific research ontology to support systematic review in software engineering. Advanced Engineering Informatics, v. 21, n. 2, p. 133-151, 2007.
Casarin, Fátima; Dos Santos, Mônica. Água: o ouro azul: Usos e abusos dos recursos hídricos. Editora Garamond, 2018.
Diniz, Juliana; Ferreira, Andreza; Da Silva Junior, José Edmilson Gomes. EcoAgua: m-learning e gamification como estratégias de suporte ao desenvolvimento do consumo sustentável de água. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2016. p. 847.
Kitchenham, Barbara. Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, v. 33, n. 2004, p. 1-26, 2004.
Koncagül, E. et al. Relatório Mundial das Nações Unidas sobre o Desenvolvimento dos Recursos Hídricos 2019. Programa Mundial das Nações Unidas para Avaliação do Recurso Hídricos Gabinete do Programa de Avaliação Global da Água. Divisão de Ciências da Água. 2019.
Lombardi, Lucas Ruiz. Dispositivos poupadores de água em um sistema predial: análise da viabilidade técnico-econômica de implementação no instituto de pesquisas hidráulicas. Porto Alegre: Trabalho de Diplomação de graduação em Engenharia Civil,2012.
Lopes, Mauricio et al. Caixa de areia interativa: um jogo em realidade aumentada no dispositivo móvel sobre a água. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2017. p. 524.
Oliveira, A., Oliveira, G., Silva, A., Dionísio, M., Barreiros, E., & França, R. (2016, November). Processo de Desenvolvimento e Avaliação de uma Rede Social Gamificada para conscientização acerca do consumo da Água. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 22, No. 1, p. 933)
Oliveira, Danilo; Carvalho, Vitor; Araújo, Rafael. SOSÁGUA-MC: um aplicativo colaborativo para promoção do consumo consciente de água e apoio à educação ambiental. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2019. p. 769.
Pedroza, Thayanna; Ferreira, Thiago; Das Graças Cleophas, Maria. Desenvolvimento e avaliação de Jogos Educativos Digitais (JED) sobre a temática água: um estudo de caso utilizando a ferramenta GameMaker: Studio. RENOTE- Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 15, n. 2, 2017.
PNUD/RDH. Relatório de desenvolvimento humano: além da escassez: poder, pobreza e a crise mundial da água. PNUD/ONU, 2006.
Reinoso, Luiz et al. Robótica experimental com uma arquitetura pedagógica para montagem de um sistema de irrigação inteligente. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2017. p. 695.
Rocha, Juliana Corrêa Taques et al. TIC NO ENSINO-APRENDIZAGEM DO CICLO DA ÁGUA: UMA PROPOSTA TRANSVERSAL NO ENSINO MÉDIO. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 16, n. 1, 2018.
