Digital Technologies in the Teaching of Mathematics: Teacher Evaluations of the Photomath Application
Abstract
The present work is an excerpt from the Master's Dissertation research completed, which aimed to investigate teachers' conceptions about the use of Educational Applications in the teaching of Mathematics. With a qualitative approach, the investigation was developed during the completion of the mini-course by the extension project Rede Colabora (UFPEL), that uses Moodle to promote continuing teacher education courses. The subjects of this stage were 248 mathematics teachers working in basic education. From a teaching practice developed with the Photomath Application, the results showed the contributions of using this software in the teaching of Mathematics in five aspects: pedagogical, social, behavioral, physical and evaluative.
References
Bardin, L.(1979). “Análise de Conteúdo”. Lisboa: Edições 70.
Bicudo, M. A. V.(1993). “Pesquisa em educação matemática”. Revista Proposições. Campinas, v.4, n.1, p.1823.
Borba, M. C.; Lacerda; H. D. G.(2015). “Políticas públicas e tecnologias digitais: um celular por aluno.” In: III Fórum de Discussão: Parâmetros Balizadores da Pesquisa em Educação Matemática no Brasil. v.17, p.490-507.
Dias, E. J.; Araújo Jr., C. F. (2012) “Mobile Learning no Ensino de Matemática: um framework conceitual para uso dos tablets na educação básica.” In: Encontro de produção discente PUCSP/Cruzeiro do Sul. 2012, São Paulo. Anais. São Paulo, 2012, p. 1-13
Freire, P.; Shor, I. (1986). “Medo e ousadia: o cotidiano do professor.” 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,
Figueiredo, C. X. (2015) “Avaliação de software educacional”. Lavras: Universidade Federal de Lavras.
Ibge. (2015). “Pesquisa Nacional por Amostras de Domicílio: Acesso à Internet e à Televisão e Posse de Telefone Móvel Celular para Uso Pessoal.” Rio de Janeiro/Brasil.
Lüdke, M.; André, M. E. D. A.(1986). “Pesquisa em educação: abordagens qualitativas.” São Paulo: EPU.
Minayo, M. C. S.(1994). “O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde.” São Paulo: Hucitec.
Moura, A.(2010) “Apropriação do Telemóvel como Ferramenta de Mediação em Mobile Learning: Estudos de Caso em Contexto Educativo.” 2010. p.630 Tese (Doutorado Ciências da Educação). Programa de Pós-Graduação em Tecnologia Educativa. Braga: Universidade do Minho.
Rio Grande do Sul. “Lei do celular.” Disponivel em: http://www.al.rs.gov.br/filerepository/repLegis/arquivos/12.884.pdf. Novembro.
Rosa, M. (2008). “A construção de identidades online por meio do Role Playing Game: relações com o ensino e a aprendizagem de matemática em um curso a distância.” Tese (Doutorado em Educação Matemática) – UNESP, Rio Claro.
Saccol, A., Schlemmer, E. Barbosa, J.(2011) “M-learning e u-learning: novas perspectivas das aprendizagens móvel e ubíqua.” São Paulo: Pearson Prentice Hall,
Traxler, J. (2005). “Institutional Issues: Embedding and Supporting.” In A. Kukulska- Hulme, & J. Traxler (Eds.) Mobile Learning: A Handbook for Educators and Trainers (pp. 173-188). London: Routledge.
Unesco(2014). “Policy Guidelines for Mobile Learning. O Futuro da aprendizagem móvel: implicações para planejadores e gestores de políticas”. Brasília.
